Saint Nicolas - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Saint Nicolas - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Saint Nicolas

Door: Marloes Bakker

Blijf op de hoogte en volg Marloes

05 December 2012 | Benin, Cotonou



In de prachtig versierde (tropische) tuin van de Belgische ambassadeur wachten zo’n 60 kinderen en ouders zaterdag 1 december vol verwachting – met kloppend hart – of de goede Sint dit jaar ook nog even langs Cotonou zal varen? En warempel! Na wat gerommel en gestommel stapt Sinterklaas de poort binnen, in zijn pyjama (!) en met vier Zwarte Pieten! Wat een pech: Piet is de kleren van Sinterklaas vergeten klaar te leggen. Of de kinderen even kunnen helpen zoeken? (kleren liggen verspreid door heel de tuin – tot bh’s aan toe!). Terwijl de Sint zich proper aankleedt, vermaken de Pieten de kids met spelletjes, en het uitdelen van pepernoten en nic-nacs (typisch Belgische letterbiscuitjes).
Opgedeeld in groepjes, mogen de kinderen bij Sinterklaas komen voor een hand, een verhaaltje uit Het Grote Boek, een zakje met strooigoed, en (aan het eind van de middag) een cadeau!
Ondertussen doen de Zwarte Pieten flink hun best met zaklopen en touwtjespringen. Druipend van het zweet, in hun warme pakken met pruiken en mutsen op (respect mannen!), worden ze om de vijf minuten even onderbroken door juf Marloes, die een poging doet een ‘subtiel seintje’ te geven, dat ze even bijgeschminkt moeten worden ;-)
Uiteindelijk mag ook de juf nog even bij Sinterklaas komen. Op schoot kruipen durft zíj wel, maar Sint niet! ;-P Maar de chocoladeletter maakt gelukkig veel goed!

Absoluut een sinterklaasfeest dat ik niet snel zal vergeten! Dat het warm was hoef ik niet aan te kaarten, maar wennen doe ik er niet aan. En het wordt alleen maar erger, de komende periode! Als het nou alleen maar hitte was?! Maar nee; Het is die benauwende vochtigheid, die maakt dat je je ondergoed al na een uur kunt uitwringen – sorry, too much details probably – maar dát gevoel dus; dat op z’n zwakst (en Belgisch) gezegd “onplezant” is. Haha, maar ach..
Overal is een oplossing voor:
Na een lekkere barbeque – die expats weten wel wat goed ‘(tuin)feesten’ is – sprong ik uiteindelijk samen met ‘mijn kinderen’ en de schoongewassen Pietermannen, (mét kleren aan!) in het zwembad van de ambassadeur!
-Leerling 1: “Wooow! Júf! Dat je dat zomaar doet?! Ik heb echt nog nooooit zo’n coole juf gehad!”
-Leerling 2 (alias wijsneus): “Dat komt gewoon omdat ze zo jong is. Al onze andere juffen waren altijd grijs!”
Haha :-D

Voor de afterparty was het op naar Cotonou beach – waar een jazz-concert gaande was met ook enkele internationale artiesten. Ergens in de loop van de volgende ochtend belandde ik moe maar tevreden in mijn bed. Dacht nog even aan de opmerking van een leerling ‘s middags: “Zucht… soms zou ik ook wel gewoon sinterklaasfeest in de kou/regen/sneeuw willen vieren…”
Tsja… Voor een keertje had dít ook wel wat! :-)

Ik realiseer me trouwens dat ik hier nu al 3 maanden woon (zo tussen de ‘zwarte pieten’). ‘Time flies when you’re having fun’… De laatste tijd is er gelukkig steeds meer sprake van die ‘fun’. Los van alle corrupte/absurde rompslomp rondom het aanvragen van een visum, of een ‘vreemd incidentje ’ met de politie (was het wel een echte agent?), ben ik steeds meer aan het genieten van mijn verblijf hier. Ik heb de afgelopen maand naast m’n werk ook best wat gesocialized en nieuwe ‘vrienden’ gemaakt! (Haha, in sommige gevallen is het nog even uitzoeken/afwachten of mijn idee van vriendschap toch geen ‘hoop op romantiek’ van de andere kant is, maar enfin…;-P)

Heel eerlijk gezegd vind ik het soms wel eens gek, dat ik hier ook gewoon leuke dingen kan doen. Ik leef hier ‘gewoon’ mijn leventje – heb m’n werk en m’n contacten, en dan is de week eigenlijk al vol. Ik probeer zo goed mogelijk om te gaan met de mensen die op m’n pad komen, maar ik ben eigenlijk vooral een ‘toeschouwer’ van ‘de Beninese wereld om mij heen’ (en dan zie ik nog heeeel veel níet!).
Ik weet wel dat ik hier niet heen ging om (ontwikkelings)hulp te bieden, maar het is zo schrijnend om te zien/weten dat er ALTIJD wel ERGENS hulp nodig is; dat je er midden in zit, maar zelf niets doet! Hmm… soort gewetens-dilemma ofzo? Zit het me ergens dwars dat ik in een gigantisch ontwikkelingsland woon, maar zelf niets bijdraag aan de ontwikkeling van deze samenleving?

Gelukkig dan maar (voor m’n geweten ;-P) dat ik nog iets bijdraag aan de NL samenleving; dat ik de geweldige uitdaging heb om de kids een beetje ‘up-to-date-Nederlands’ te houden ;-)
Dat gaat gelukkig goed! Het reilt en zeilt steeds beter! Ook al is dat onderwijs/en ikzelf altijd in ontwikkeling (denk je dat je de juiste koers vaart, kun je het roer weer omgooien)!

Maar… mijn kompas wijst naar boven ;-)
Dus vrolijk en vol goede moed, gaan we verder hier.
… Nu op naar Kerst! :-)

xxx Marloes

  • 05 December 2012 - 14:47

    Danielle:

    Leuk om weer een update te lezen. En fijn dat Sint ook dat langs is gekomen ;)
    Mooi dat het lukt om daar een leventje op te bouwen, lekker van blijven genieten.
    En heel goed dat je de kids up-to-date wilt houden qua hun NL, maare..barbeque? ;)

    Hihi, succes hon!
    Liefs Daan

  • 05 December 2012 - 16:35

    Maaike:

    Ha, coole, jonge juf!!! Leuk dat het zo goed gaat op school, daar ging je voor! En ja, hier in Nederland is ook altijd hulp te bieden, voel je daar niet rottig over. Wat je doet is goed, en jij hebt je plekje daar, en geeft de kinderen iets goeds mee. Verder ligt de wereld nog voor je open. Je kompas is goed gericht,
    en nu op naar het Kerstfeest. Geniet ervan!

  • 05 December 2012 - 17:17

    Marjan Sterken:

    Zo te lezen gaat het goed met je, leuk hoor zo'n sinterklaasfeest, als het zo koud is verlangen wij weer terug naar de warme tropen.
    Dat je zelfs chocoladeletters had luxe hoor.
    veel groetjes marjan sterken

  • 05 December 2012 - 17:35

    Pa En Ma:

    Leuk weer om te lezen. Goed vooruitzicht met je logée. Zal wel gezellig zijn. Binnenkort weer ff skypen? Heb wel bewondering voor Sint en zijn Pieten met al die verkleedspullen en schmink.
    We spreken elkaar binnenkort....

  • 05 December 2012 - 18:00

    Peter Anneke:

    wat ben je toch een mooi mens! geniet maar van alles wat je gegeven wordt, veel zegen in je werk en met vrienden, je weet niet half hoeveel je (door-)geeft!! op naar het feest van Zijn geboorte.
    hartelijke groet vanuit Middelburg.

  • 05 December 2012 - 20:00

    Jose:

    Leuk om weer effe bijgekletst te worden en fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt. Gr. José

  • 05 December 2012 - 20:41

    Jeannette:

    Hey Marloes,
    goed om te lezen dat je wat meer tijd en rust hebt voor de "fun" en na enig gemijmer over je opmerking dat je er midden tussen zit en niets doet. Ben ik het een x niet met je eens; als jij die kinderen geen les geeft zouden de ouders niet kunnen werken en kunnen ze dus ondertussen ook niets betekenen voor de samenleving. Want ik neem aan dat deze ouders niet voor niets daar zijn en wellicht door hun werk weer Beninese mensen aan het werk helpen?
    Weer voldoende gemijmerd en op naar HET feest van het jaar! Kerst!
    Tot snel mails lieverd, xxxx van ons

  • 05 December 2012 - 23:56

    Marijke En Ad:

    Heel fijn om weer eens iets van je te horen Marloes. Je maak het goed, zo proeven wij. Jij in de warmte , wij in de kou, och toch verbonden, afstanden zijn onbelangrijk. Het ga je goed
    Hou doe
    Marijke en Ad

  • 06 December 2012 - 19:09

    Corrie:

    Altijd mooi om weer iets van je te lezen ,lieve Marloes,
    De warmte is inderdaad energievretend denk ik,die klamme,natte warmte,waar je niets aan kunt doen.
    ik herinner me de verhalen van Rommy van Curacao,waar dat ook erg was en die er ook niet goed tegen kon,maar daar had je nog wind,misschien scheelt dat nog .Maar nu,als jij er last van hebt, de kinderen toch ook wel denk ik.Zouden de ouders dat beseffen ,dan zou het toch mogelijk moeten zijn om daar eventueel mobiele airco''s te plaatsen ,als vaste niet kan.ik zou zeggen;aankaarten,,er is al meer veranderd doordat je iets kenbaar maakte.Geef nooit op Zeeuwse !ik worstel en kom boven !
    Voor straks wens ik je de rust en de verwondering om Kerst mee te maken.Het kerstkind ;Immanuel,
    en de man aan het kruis ,die de dood versloeg, heeft alles met ons te maken. Tot later...
    Corrie


  • 07 December 2012 - 21:14

    Olga:

    Hai Marloes, weer een prachtig verhaal. Dank voor je lange email, we gaan nog reageren, kwam er nog even niet van. Mooi dat Sinterklaasfeest, ik kreeg weer sweet memories van toen wij in 1978 in Mwanza het ook vierden, rare Hollanders zijn we toch, maar wat een leuk feest.
    We gaan in januari weer naar Leto, maar ik schrijf je later wel wat uitgebreider (hoop ik)
    Hou je taai en Mungu akubariki, liefs Olga

  • 08 December 2012 - 20:09

    Tabitha:

    Een juf die in een zwembad springt is niet jong/niet-grijs, maar gewoon niet goed bij d'r hoofd hihi. Leuk om weer wat van je te horen!

  • 08 December 2012 - 21:28

    Jaap En Suzette:

    Hoi Marloes
    Bedankt voor je prachtige verhalen we vinden het iedere keer weer leuk om te lezen wat je allemaal doet meemaakt.
    Zo te lezen gaat het goed met je, we wensen je verder weer veel succes voor de komende tijd toe.
    Lieve groetjes Jaap en Suzette


  • 09 December 2012 - 11:51

    Suus:

    Weer een super mooi verhaal! Binnenkort eens skypen? Mis je!

  • 10 December 2012 - 09:01

    Elvera:

    Wat ben je toch prachtig!!
    Bedankt voor de update

  • 21 December 2012 - 11:26

    Hans Hardeman:

    Ha Marloes,

    Wat een heerlijk verhaal weer; bedankt voor deze inkijk in je leventje in Benin!
    Hou de humor erin, probeer zoveel als mogelijk te relativeren en geniet van het onverwachte, het anders omgaan met de realiteit. Onderga het gewoon, observeer en leer ervan. Het is maar tijdelijk. En je zult er later altijd weer wat mee kunnen doen, ook als je misschien terug naar het Zeeuwse gaat, haha. Bedankt voor je verslag op de wiki: ondanks dat je je zelf digibeet noemt, ben je wel de eerste en enige hoor met zo'n mooi verslag!
    Hele fijne kerstdagen gewenst en de allerbeste wensen voor 2013!!

    Hans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 82458

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: