Terug van weggeweest - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Terug van weggeweest - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Terug van weggeweest

Door: Marloes Bakker

Blijf op de hoogte en volg Marloes

07 November 2012 | Benin, Cotonou


Bruine boterhammen met kaas; sperzieboontjes, aardappels, jus en draadjesvlees; en yoghurt als toetje...! Nee, dit is geen ‘Fata Morgana’ van een oververhitte schooljuf, maar een geweldige traktatie in mijn vakantie!
Alsof ik weer even in Nederland was!

In Dogbo, op het ‘Afrikaanse platteland’ (tussen de maïsvelden en poephutjes) – alleen te bereiken via de meest schokkende wegen (letterlijk & figuurlijk) – werd ik hartelijk ontvangen door mijn NL vrienden Johan & Marijke Plug. Voor stichting “De Verre Naasten” werken zij al een tijdje in Benin aan kerkopbouw. En ik mocht gezellig een paar daagjes komen logeren!

Wat heb ik genoten! Niet alleen was het heerlijk om even weg te zijn uit die grote stad – die met z’n stinkende uitlaatgassen, geluidsoverlast en constante drukte af en toe een beetje m’n neus uit begon te komen – het was ook geweldig om Benin op andere manier te ervaren en zelf een beetje tot rust te komen.

Mijn ‘Tanzania-herinneringen’ kwamen weer helemaal boven, toen we over gigantische hobbel-de-bobbel-weggetjes bij een kleine community op bezoek gingen. Ook hier was een welkomstritueel: geen thee met geitenmelk, maar een slok water uit een kom (waar eerst de gastvrouw/gastheer uit drinkt – om te laten zien dat ze je niet willen vergiftigen), en vervolgens gaat de kom zo het kringetje rond. Natuurlijk ‘faken’ we het doorslikken/drinken van het water, maar ach, het idee is leuk ;-)

Indrukwekkend hoogtepunt: een bezoek aan een opvanghuis voor psychisch/psychiatrisch zieke mensen. Zij worden in Benin gewoon (meestal naakt) ergens in een afgelegen hutje vastgebonden – met ijzeren boeien om nek/enkels, echt afschuwelijk! – omdat de dorpsbewoners niet weten wat ze ermee moeten. Gelukkig is er hier een Beninees die zich wel om deze mensen (en kinderen!) bekommert. Op z’n brommertje komt hij deze ‘afgeschreven mensen’ ophalen, om ze in zijn tehuis op te nemen. Dit is ook een heel basic plek, maar het is vele malen beter dan waar ze vandaan komen.
Het is ontroerend om te zien hoe ze hier met z’n allen samenleven (ouderen/jongeren) en naar elkaar omkijken en voor elkaar zorgen (omdat er niet genoeg personeel is voor deze job).

Met bellenblaas en ballonnen hadden we die ochtend de grootste lol, om daarna nog heel serieus (met open mond) naar ‘pasteur Johan’ te luisteren, die een verhaal uit de Kinderbijbel voorlas. Een genot om die mensen te zien genieten.
Met een “byebyoo” en een gemengd gevoel stapte ik weer terug ‘mijn wereld’ in..

..Waar ik bijna ben verzopen in de hoge golven (is op de foto’s niet te zien, maar man; wat is die zee wild!) en waar - na een gezellige week - het (school)werk weer op mij wacht. En alle drukte eromheen: visum regelen, papierwerk in orde maken (dat is een ellende hier! In een taal waar ik weinig ballen van snap) zucht…
De stero-installatie op de hoek knalt ‘s nachts ook weer een vrolijk ‘welkom’.
Ja hoor… Ik ben weer ‘thuis’… ;-)

Rest mij niets anders dan het hier met de kids ook maar gewoon een beetje gezellig te maken! Met de aanloop naar Sinterklaas – jaja, die goeie ouwe komt ook hier in Cotonou ;-P – moet dat vast gaan lukken!

Veel liefs, Marloes

  • 07 November 2012 - 19:09

    Corrie Goudswaard:

    Lieve Marloes,
    Je hebt in ieder geval een echte vakantie gehad,een lekkere thuisgevoel maaltijd en de rust en stilte van
    het platteland.Dat het je aan Tanzania deed denken verbaasd me niet,dat was ook basic.
    Niet dat je nuzoveel luxe hebt ,maar je ervaart wel de drukte en het lawaai.
    Je gaat ook wel weer een mooie tijd tegemoet,Sinterklaas om te beginnen,hoe die het klaarspeelt
    tussen zoveel continenten te hoppen,al dan niet met paard,het is verbazingwekkend.
    Met je crea brein heb je vast weer een superverhaal hierover te vertellen.
    Alleen ;Piet stopt niemand in de zak he'.
    Hoe is de ontmoeting met de baggermannen verlopen ? of moeten die nog opdraven ?
    Tot de volgende keer,liefs Corrie

  • 07 November 2012 - 19:14

    Maaike:

    Lieve Marloes,
    Fijn dat je even een 'ander' Benin hebt gezien, en ervan hebt genoten. Weer even nieuwe energie opgedaan voor de komende tijd. Op naar sinterklaas en Kerst. Heb je je kerstboompje nog meegenomen?
    Veel plezier met de kinderen, maak er maar een gezellige tijd van. Zondag hebben we hier een jongerenviering,en daarin staat het lied 'He knows my name', daarbij moet ik steeds aan jou denken want jij hebt dat ook een keer gezongen met je gitaar. Dus : zondag ben jij er in onze gedachten gewoon bij!!
    Liefs,
    Maaike

  • 07 November 2012 - 21:50

    Peter Anneke:

    hoi Marloes, wat een bijzonder indrukwekkende foto,s weer van een bijzonder land, gelijk de 1e al, prachtige 3 vrouwen, wauw!wat mooi om te zien dat je weer zoveel blije gezichten tevoorschijn tovert met een stukje aandacht, liefde en ballonnen/bellenblaas.
    fijn dat je zo even op adem mocht komen bij vrienden.
    ik stuur het verhaal door naar Jorick en Maartje, vind Maartje vast prachtig om te zien en te lezen zij kent de "plugjes"ook goed!, veel zegen weer voor jou met de nieuwe start, ook als het best taai is en zwaar!!.
    hartelijke groeten vanuit m,burg peter en anneke.

  • 08 November 2012 - 00:42

    José:

    De afgelopen dagen was hier het nieuws gevuld met politiek , zowel in Ned. alsook in Amerika. Krijg je er daar iets van mee ?? Of is dat een derde wereld ?? (bedoel Am. +Ned) . Als ik jou verslag lees besef ik me iedere keer meer........... BLIJF MET BEiDE BENEN OP DE GROND STAAN.. ( Al is soms een borreltje waardoor je een beetje gaat zweven ook niet FOUT (?) Ik heb er dus 'n genomen en ga zo PITTEN. Wens je nog een fijne tijd daar en tot ziens HIER............Gr., José

  • 08 November 2012 - 10:27

    Hans:

    Prachtig verhaal, supermooie foto's. Geen glitter en glamour, maar de rauwe werkelijkheid. En nu moet jij je weer voorbereiden om Sinterklaas, pepernoten, cadeautjes... Bizar he. Maar dat maakt het leven wel zo boeiend he, al die contrasten!
    Dank voor je leuke berichten en sterkte maar weer in de chaos van het stadse leven!
    Groetjes uit oersaai Voorburg ;)
    Hans

  • 08 November 2012 - 19:36

    Ad En Marijke:

    leuk verhaal,we liepen een beetje achter i.v.m. onze vakantie,maar we zijn weer bij...alhoewel...leuk verhaal....ook wel een beetje confronterend,al die onrechtvaardige dingen op de wereld...
    groetjes ad en marijke

  • 09 November 2012 - 12:02

    Frts:

    Ha Marloes! Leuke belevenissen weer! Het verhaal over de psychisch gestoorden is er een van herkenning. Je vindt dezelfde onwetendheid terug op scholen waar men niet weet wat te doen met leerlingen met gedragsstoornissen. Onwetendheid is wat dat betreft een schrijnende vorm van armoede, waar veel meer werk verzet moet worden om iets te kunnen veranderen. Mooi dat zo'n initiatief genomen is. Succes weer met de grote stad!

  • 09 November 2012 - 12:05

    Renee:

    Marloesje!
    Leuk om te lezen en te zien! Je hebt een lekkere vakantie gehad dus;)
    X

  • 09 November 2012 - 14:45

    Adrie:

    Hoi Marloes,
    Wat een verhaal weer! Fijn dat je even tot rust bent gekomen, dat heeft iedereen wel eens even nodig om er daarna weer vol voor te gaan.
    Wat verschrikkelijk, dat er zo nog met mensen met psychische problemen wordt omgegaan, ik krijg er kippevel van als ik dit hoor.
    Dat bewijst maar weer eens hoe goed het hier in Nederland eigenlijk is, en dan durven we nog wel eens klagen !
    We worden bij het zien van als die foto's wel weer eens met de neus op de feiten gedrukt.
    Ik heb bewondering voor je.

    Groetjes van ons allen.

  • 12 November 2012 - 22:19

    Jeannette:

    Mooi dat je er even een weekje van tussen kon, ik zie je gezicht voor me boven je nederlandse prakje ;-)
    Rustig aan ee verder, ik mail je snel even privè.

    Dikke kus en knuffel van ons <><

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 963
Totaal aantal bezoekers 82465

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: