Geiten, Gezelligheid, en even Géén school - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Geiten, Gezelligheid, en even Géén school - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Geiten, Gezelligheid, en even Géén school

Blijf op de hoogte en volg Marloes

26 Oktober 2012 | Benin, Cotonou



Op het moment dat ik dinsdag de poort opendeed, om het binnenpleintje van mijn huis op te lopen, drong een smerige walm door in mijn neusgaten. Ik moest uitkijken dat ik niet uitgleed, want heel de grond lag bezaaid met geitenkeutels.
Voor mij stonden twee grote witte dames relaxt te kauwen op wat gras en blèèrden een vrolijk ‘Bhhhonjjhhhour”.

Dat was vanmorgen wel even anders: Toen ik de poort opendeed – om naar m’n werk te gaan – was ik net op tijd om twee paar grote ogen te zien, wanhopig mekkerend (alsof ik ze nog kon redden), poten vastgebonden, zes mannen eromheen, een kuil in het zand, een groot kapmes en….
Toen was het gedaan met de geiten…
Vanadaag is het Tabaski: offerfeest van de moslims.
Feestdag, iedereen vrij - behalve juf Marloes en haar klasje…

Na een nogal uitzonderlijk begin van de dag – je ziet tenslotte niet dagelijks zo’n slachtpartij voor je deur – vervolgde ik mijn weg naar school. Waar bij aankomst bleek dat er wéér eens geen internet was, en ik de helft van wat ik moest doen weer eens niet kon doen… (zucht… Afrika!)
Mokkend in mezelf over deze ongemakken – waar ik toch moeilijk aan gewend raak, met mijn Westerse “I want it all and I want it now” mentaliteit – werd ik inneens verrast door de kok van de vrouw des huizes, die een heuse Tabaski-maaltijd voor m’n neus zette! Jawel: geitenvlees, kippenbotjes/saté-saus, en rijst! Meneer vroeg of ik bier wilde? het was tenslotte feest! Toen ik dankbaar zei dat de fles water meer dan genoeg was – binnen 30 minuten zouden ook m’n leerlingen komen – kreeg ik een flesje cola. “C’est la fête, madame!” :-)
Met net mijn uitgedroogde/taaie stokbrood achter de kiezen, genoot ik – meer voor de vorm dan in werkelijkheid – van dit toch wel bijzondere feestmaal.

Ik had de afgelopen week nog een pittig schoolweekje: normale lessen met de kleintjes en groep 3, en donderdag een themadag, waar ik van 9.00-15.00 uur met 13 kids (5 verschillende groepen bij elkaar) een dag mocht zien door te brengen! Het was leuk, maar knoerhard werken – ik was gesloopt!
En dat in een lokaaltje zonder airco, druipend van het zweet (al vanaf 7.30u)!…
Geef mij dan maar even die NL herfst hoor!

Ik werk nu trouwens met de kleuters over dit seizoen (haha, in hartje Afrika, waar geen kale bomen, dennenappels of kastanjes te zien zijn, maar goed; alles voor het Nederlandse taal/cultuuronderwijs ;-).

Volgende week heb ik lekker even een weekje vrij! (Herfstvakantie dus ;-P)
Nou ja, helemaal vrij? Ze hebben het nog voor elkaar gekregen om tóch een vergadering in de vakantie te plannen, maar verder voor mij echt even geen school meer; eindelijk iets anders! Ik ga een paar dagen naar Dogbo – zo’n 3 uur rijden van Cotonou – waar ik op bezoek ga bij vrienden van het project ‘De Verre Naasten’. Daar kijk ik erg naar uit!

En verder ‘ontpop’ ik me ook langzaam maar zeker tot een meer ‘sociaal wezen’ ;-) Al enkele gezellige etentjes gehad met wat ouders, een Franse leraar en morgen naar een Afrikaanse acapella-voorstelling (ben heel benieuwd!) met een Indische meneer uit m’n appartementencomplex.
Haha, ja, ik weet het: mijn gezelschap is vaak boven de veertig, maar ja…
Het is in ieder geval een begin ;-)
Misschien komt daar zondag wel verandering in; dan ben ik uitgenodigd op een barbeque in ‘het mannenhuis van de baggeraars’.
Wie weet lopen daar ook wel wat jonge gasten rond? (Al denk ik eerlijk gezegd dat het gewoon bagger is ;-) Maar goed… we’ll see!

À bientôt!

Marloes (vanuit huis van ouders/vrienden – mét internet!)

  • 26 Oktober 2012 - 19:01

    Tabitha:

    Haha een vergadering in de vakantie...daar hoef je hier echt niet mee aan te komen ;-).
    Fijn om te zien dat je het zo naar je zin hebt en dat ook het sociale leven op gang begint te komen daar!
    Geniet van je weekje vrij...

  • 26 Oktober 2012 - 19:04

    Pa En Ma:

    Nou toch even lekker een weekje genieten. Jammer dat we niet even geskypt hebben.
    Je hebt wel een sterke maag , als je 's ochtends nog de heldere ogen van die geiten ziet en 's middags lekker hun soortgenoten eet. Maar ja, eten is niet het grootste probleem hé bij jou, dat weten we al langer.

  • 26 Oktober 2012 - 19:37

    Peter Anneke:

    hoi Marloes, wauw wat heb je het pittig daar! volgens mij is die week vakantie bepaald geen luxe voor je.
    hopelijk kun je de batterij weer wat opladen, al of niet in gezelschap van senior of junior mannelijk gezelschap:)
    ik zou wel even willen ruilen wat temperatuur betreft, want ik vind het hier nu echt al te koud brrr, maar ja, zo warm als bij jou is ook wel heftig!
    geniet van je weekje vakantie en van de andere dingen die je nu kunt doen.
    groetjes vanuit Middelburg.

  • 26 Oktober 2012 - 19:37

    Peter Anneke:

    hoi Marloes, wauw wat heb je het pittig daar! volgens mij is die week vakantie bepaald geen luxe voor je.
    hopelijk kun je de batterij weer wat opladen, al of niet in gezelschap van senior of junior mannelijk gezelschap:)
    ik zou wel even willen ruilen wat temperatuur betreft, want ik vind het hier nu echt al te koud brrr, maar ja, zo warm als bij jou is ook wel heftig!
    geniet van je weekje vakantie en van de andere dingen die je nu kunt doen.
    groetjes vanuit Middelburg.

  • 26 Oktober 2012 - 19:37

    Peter Anneke:

    hoi Marloes, wauw wat heb je het pittig daar! volgens mij is die week vakantie bepaald geen luxe voor je.
    hopelijk kun je de batterij weer wat opladen, al of niet in gezelschap van senior of junior mannelijk gezelschap:)
    ik zou wel even willen ruilen wat temperatuur betreft, want ik vind het hier nu echt al te koud brrr, maar ja, zo warm als bij jou is ook wel heftig!
    geniet van je weekje vakantie en van de andere dingen die je nu kunt doen.
    groetjes vanuit Middelburg.

  • 26 Oktober 2012 - 19:39

    Peter Anneke:

    nou ja 1 x was wel genoeg :) dacht al... wat is die computer toch traag...... maar ik was gewoon te ongeduldig!

  • 26 Oktober 2012 - 20:43

    Maaike:

    Wat een termen allemaal, een Afrikaanse acapella voorstelling, en het mannenhuis van de baggeraars?
    Hierop volgen vast weer mooie verhalen hoop ik, want ik begrijp er nog niet zoveel van. I.i.g. nu eerst lekker vakantie voor jou, even rust. Geniet ervan, zeker ook van je bezoek aan je vrienden in Dogbo.
    Liefs, Maaike

  • 26 Oktober 2012 - 20:56

    Clementine:

    GENIET GENIET GENIET van je welverdiende vakantie Marloes!!!!

  • 26 Oktober 2012 - 22:03

    Corrie Goudswaard:

    Zo Marloes,dat waren pittige ontmoetingen,geiten op je pad en nog beleefde ook;bonjour !!!
    ik denk dat ik weet wat je de andere dag zag,het doet me denken aan mijn kindertijd,toen werden er met enige regelmaat in november of zo,varkens geslacht.
    Nu hield ik helemaal niet van varkens,ik was er zelfs bang voor,maar een mes op hun keel ??
    De varkens waren vroeger wel een tikje groter dan tegenwoordig,ze werden goed gevoerd,moesten veel
    mensen uit de familie te eten geven...en ze braken soms uit hun hok,hadden ook van die nare oogjes..
    Denk toch echt dat de dames geit charmanter zijn/waren.,bonjour...
    Deze week maar even alles opzij zetten en bijkletsen met vrienden..
    Integenstelling tot jouw idee over baggeraars denk ik dat daar ook zeer beschaafde "kerels ''onder zitten
    die het leuk vinden om ook eens buiten het baggerwereldje te stappen.
    Welk vervoermiddel heb je tot je beschikking om in Dogbo te komen ?
    Lekker even genieten van je bezoek.
    liefs Corrie

  • 26 Oktober 2012 - 22:54

    Frits:

    Heel leuk geschreven; walmen van geitenkeutels door je neusgaten... Dreggen deze baggeraars de kanalen uit? Dat is flink geld verdienen, ook onder de 40 ;) Succes met de bagger!

  • 27 Oktober 2012 - 00:24

    José:

    Hoi Marloes, je maakt me zeer benieuwd naar je volgende schrijven. Hoop dat je gaat genieten..!!!Gr. José( van een weekje vrij bedoel ik.) én van de B.B.Q.

  • 27 Oktober 2012 - 00:24

    José:

    Hoi Marloes, je maakt me zeer benieuwd naar je volgende schrijven. Hoop dat je gaat genieten..!!!Gr. José( van een weekje vrij bedoel ik.) én van de B.B.Q.

  • 27 Oktober 2012 - 00:50

    José:

    Sluit me aan bij Peter en Anneke, je denkt als je de muis indrukt dat het gebeurd moet zijn, of leer je daar des te meer dat niet alles rap- rap maw snel- snel gaat ? Hoop dat ik nu kan volstaan met één keer verzenden. Groetjes ( of was het 't tijdstip waarop ik het gerpobeerd heb ? )

  • 27 Oktober 2012 - 17:57

    OLga:

    Weer een leuk verhaal, Marloes, alrijd een genoegen on te lezen. En het lijkt me dat W-Afrika net zo verschillend is van O_Afrika als b.v. Nederland en Italie. leuk dat je nu wat vergelijking hebt. In het centrum gaat het goed, we hebben veel contact. het is voor jou wel een ander leventje dan in het CNCC. Wel heel leuk om je beroep te kunnen uitoefenen, maar gemakkelijk zal het lang niet altijd zijn. Wat zijn we ge- en ver-wend hier, he?
    Sterkte met alles en je maakt er weer iets moois van, dag groet van ons beiden, OLga

  • 01 November 2012 - 09:14

    Hendriek Filius:

    Ik vond het weer een geweldig leuk verslag van wat jij allemaal beleefd Marloes
    Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn, maar je schrijft het alsof je daar dagelijks veel plezier hebt en veel beleefd.
    Het is wel heel anders als in het weeshuis hè .
    Je weekje vakantie is alweer om denk ik, heb je het leuk gehad in Dogbo?
    We wensen jou weer veel werkplezier en geniet van de mensen en cultuur om je heen.
    Groetjes van Hendriek en Ko.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 642
Totaal aantal bezoekers 82465

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: