Geslaagd :-) - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Geslaagd :-) - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Geslaagd :-)

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

14 Oktober 2012 | Benin, Cotonou

“Zo, en wat hebben jullie allemaal over mij zitten roddelen?” vroeg juf Marloes aan groep 7, toen de inspecteur vertrokken was. “Dat je altijd zo vaak naar de wc moet!” zei een leerling, met een grote grijns op haar gezicht.
“Haha, nee hoor juf, grapje natuurlijk!” zei ze er vlug achteraan, toen ze mijn verschrikte gezicht zag. Jaja, hmm… Alleen al het feit dat het die kids ook opvalt, bevestigt maar weer eens (voor de zoveelste keer in m’n leven) dat ik toch écht een plaspropleem heb!
Om over mijn andere problemen maar niet te spreken! Tijdens een gesprek met meneer de inspecteur waaide het nogal hard, waardoor mijn haar steeds in m’n gezicht zat. Oplossing: net als andere Afrikanen je sjaal om je hoofd knopen :-)
En dat het er bij mij niet zo charmant uitziet; daar geven we toch niet om?
Quote inspecteur: “Marloes, als jij oooit nog eens een date hebt met een man… géén hoofddoek!” ;-P

Met deze momenten in m’n achterhoofd, kijk ik terug op een enorm hectische, maar goede week! De school heeft een mooi rapport gekregen, en de juf een dikke pluim! :-D De inspecteur was bijzonder tevreden over mij en m’n manier van lesgeven! (Ik zal jullie alle onderwijskundige termen besparen, maar het was voor mij een feestje om erkend te worden in m’n vak! :-D)

Ook op andere vlakken had de inspecteur een positieve invloed:
Op een morgen toen we samen bij de dokter zaten (ik voor mijn brandwond, hij voor een snijwond – met 9 hechtingen, opgelopen in Nigeria), raakten we aan de praat over ‘gezondheidstoestanden’ en alle ‘ ongemakken’ die het leven in Afrika met zich meebrengt. Toen de inspecteur hoorde dat ik geen wasmachine had, maar dat mijn kleren in koud water gewassen worden, daarna in de zon te drogen worden gehangen, en vervolgens niet worden gestreken (heb geen spullen), was hij een beetje ontzet: “Dat is echt niet goed! Weet je niet dat je hier vliegen/muggen hebt die eitjes in je klamme kleren/handdoeken leggen, die jij aantrekt of waar je je mee afdroogt, en dan komen die beesten vervolgens uit je huid!? Je moet echt ALLES strijken!”
Eh, jakkie?! Nee, dat heeft niemand me verteld! :-S
Nu krijg ik ‘ineens’ een wasmachine en een strijkplank v/d ambassade :-D
(het daadwerkelijk aansluiten/afspreken gaat nog wel een beetje op z’n Afrikaans; maar ik probeer er nu zelf maar zoveel mogelijk vaart achter te zetten). Dan heb ik hopelijk snel weer écht schone kleren!

Owja, btw: de lekkage is gelukkig opgelost! Na nog een keer met natte voeten wakker te zijn geworden (ik was vergeten emmers neer te zetten :-S), is er toch eindelijk een mannetje gekomen die het dak heeft gerepareerd. Het was snel gedaan – wát precies, geen flauw idee – maar na de regenval bleef het in ieder geval droog binnen; dus hij heeft goed werk geleverd! :-)

Na een roerige eerste tijd – niet alleen door alle ongemakken als lekkages, plakkend klimaat, brandwonden, overvolle roosters en inspectiebezoek, maar ook door onverwachte/vervelende geschillen met het bestuur (rondom arbeidsvoorwaarden die ineens negatief veranderden) – heb ik ook daar eindelijk een punt achter kunnen zetten (letterlijk en figuurlijk).
Zaterdag is door beide partijen het contract ondertekend, en is er eindelijk ‘rust in m’n koppie’.
Op een bijzondere manier heeft mijn ‘Reisleider’ me bemoedigd met Psalm 37, op de momenten dat het erg pittig was. Een geweldige belofte, die Hij ook waargemaakt heeft!
Met wat roosteraanpassingen en tegemoetkomingen in de secundaire arbeidsvoorwaarden (de wasmachine/strijkspullen), breken er nu hopelijk betere tijden aan voor mij, hier in Cotonou :-)

En dat kon ik niet ‘ongevierd’ voorbij laten gaan natuurlijk!
Gisteren ben ik gezellig met een v/d ouders + kids naar het strand gegaan (zwemmen kon nog even niet i.v.m. té sterke/gevaarlijke stroming).
Maar voor dit Zeeuwse meisje was het intens genieten/relaxen/ontspannen, om alleen al de frisse wind en het zicht en geluid van die immense hoge golven te ervaren!

‘s Avonds heb ik mij eens heerlijk teruggetrokken in m’n huisje – waar ik nog eventjes twee weken het rijk voor mij alleen heb. Nou ja… ‘alleen’…
Muggen en mieren zat, die mij elke dag/nacht wel even laten weten dat ze óók aanwezig zijn (mijn voeten zijn helemaal lekgeprikt!). Waarschijnlijk zit er ook een muis; aan de keutels te zien… En ik praat dagelijks tegen ‘Gekkie’ (de huis-gekko), maar dat telt waarschijnlijk niet ;-)

Anyway: met een heerlijk chocolade-verwenmasker (dat over de post was gekomen – thanx friends!), een glas wijn en blokjes kaas (niet zo lekker als in NL, maar goed genoeg om de feeststemming erin te houden), heb ik de geleende dvd “Gooische Vrouwen” gekeken – in de hoop dat ik nog iets zou leren over ‘de expat-stijl/manier van leven’ ;-P

Hoewel ze hier werkelijk in korte rokjes en hoge hakken over de zandweggetjes gereden worden door hun chauffeur, blijf ik toch maar ‘gewoon Marloes’;
met m’n sandalen… en hoofddoekje – indien nodig ;-)

Liefs!

  • 14 Oktober 2012 - 19:05

    Clementine:

    Jakkes, zo leer ik ook nog eens wat. Zo heb ik al geleerd over tabletten om je groente en fruit mee te wassen. Ik ga morgen ook maar eens langs de ambassade. Haha.
    Juf Marloes, ben super trots op je! En heel blij dat alles toch nog op z'n pootjes terecht gekomen is......
    Rust eerst maar eens lekker uit! En die keutels kunnen heel goed van de gekko zijn hoor....

    Liefs uit Ouaga

  • 14 Oktober 2012 - 19:09

    Corrie Van Den Berg:

    Hoi Marloes,

    Wat fijn te lezen dat zo al je probleempjes opgelost worden en dat je een beetje rust in je hoofd krijgt nu een aantal zaken geregeld zijn. Ik ben blij voor je dat je het zo goed redt daar (al heeft dat denk ik heel wat energie gekost) en dat de inspecteur dik tevreden over je is. (Had ook niet anders verwacht natuurlijk!)
    Zie al weer uit naar je volgende verslag en blijf vooral jezelf:)
    Liefs en groeten,

    Corrie

  • 14 Oktober 2012 - 21:37

    Corrie:

    Hoi Marloes.
    Wat spannend allemaal en willen wel een foto met hoofddoekje zien hoor!
    Hopelijk word je niet wakker van de muis(en) van hun getrippel.
    Pas wel ope eten want dat kunnen ze behoorlijk groot meeslepen zpals liga of id.
    We wensen jou veel succes en je red het wel daar in het verre zo te lezen, maar heel veel sterkte en samen met de Heer in je leven komt het helemaal goed.
    Liefs Corrie

  • 14 Oktober 2012 - 21:40

    Maaike:

    Lieve Marloes,
    vanmorgen je ouders gesproken bij de kerk, en gehoord wat er allemaal speelde bij jou. Wat zijn we blij om nu te lezen dat, m.n. de zorgen rondom je werk nu zijn opgelost. De komst van de inspecteur, waar jij zo tegenop zag, is wel heel positief uitgevallen. En natuurlijk doe jij je werk goed, zorgvuldig en creatief. De kinderen hebben aan jou een fantastische juf! Ik hoop dat er nu wat rustiger tijden aan breken, en blijf inderdaad vertrouwen op je Reisleider, Hij laat je nooit alleen. Liefs, Maaike

  • 14 Oktober 2012 - 21:51

    OLga:

    Lieve Marloes,
    We zijn net terug van 3 weken zwerven door Frankrijk met ons oude busje als gypsy's en heel primitief, maar heerlijk, ondanks soms wat fris en een regenbui.
    Het is voor jou weer een heel andere ervaring daar dan in het toch redelijk gespreide bedje van het CNCC. Goed hoor van je en je humor laat je gelukkig niet in de steek, maar het zal lang niet altijd even gemakkleijk zijn. Je schrijft het weer als vanouds "heerlijk"op. Hopelijk kun je nu echt meer gaan genieten, nu een aantal negatieve zaken zijn opgelost. De muggen, muizen enz. zul je voor lief moeten nemen en dat went misschien ook wel. Heb je de nieuwsbrief van het CNCC gekregen via Frederica? Zo niet dan stuur ik je die door. Het gaat er goed en we verlangen er ook weer naar om er naar toe te gaan, ook al zitten we ook hier niet stil.
    Pas goed op jezelf en liefs van Piet en mijzelf, Olga

  • 14 Oktober 2012 - 22:25

    Tabitha:

    Haha wat een verhalen weer. Vet tof dat de inspectie zo tevreden was. Mag je mooi trots op zijn! Kijk uit naar je volgende verhaal. X

  • 14 Oktober 2012 - 22:46

    Jose :

    Psalm 37 Ga opzoeken wat die zegt. Had ik het moeten weten als katholiek ?? Is voor mij nog sprookje (sorry) Groetjes José

  • 14 Oktober 2012 - 23:17

    Rick:

    Wat een zegeningen! En nu hopelijk even bijkomtijd voor jou :-)

  • 15 Oktober 2012 - 08:09

    Manon :

    Wat een verhaal weer! krijg wel de kriebels hoor van dat wassen!
    wat hebben we het hier dan goed! fijn dat het zo goed gaat op school
    heel veel succes verder en God's zegen.

  • 15 Oktober 2012 - 10:16

    Hans Hardeman:

    ha Marloes,

    Jouw verhalen maken de maandagmorgen op kantoor in Voorburg helemaal goed.. Hou je humor en relativeringsvermogen altijd bij de hand, dan kom je er wel! Ik herken zoooo veel in je verhalen. En van dat strijken, dat is helemaal waar hoor. Doen!!
    Vanuit professioneel oogpunt: gefelicteerd met het goede inspectie rapport!! Dat moet je inderdaad een heerlijke boost hebben gegeven.
    En je weet het; mocht je toch nog vragen hebben over het onderwijs, je bestuur, je lessen of zelfs over Psalm 37 of andere bijbelboeken (die ken ik ook; ik kom van de Veluwe;)- mail gerust!
    Het ga je goed, Marloes!

    Groet
    Hans

  • 15 Oktober 2012 - 10:56

    Giljam:

    Hoi marloes,

    Hier een berichtje uit rotterdam. Verleden week heb ik mijn A-diploma gehaald. Nu ben ik ziek. Ik ben net na de dokter geweest en ik heb een oorontsteking. Ik ben nu thuis bij mama. Zo meteen komt papa thuis, want mama moet vanmiddag naar het ziekenhuis om een kies weg te laten snijden. Volgende week heb ik vakantie. Veel succes met je werk. groetjes je neefje Giljam

  • 15 Oktober 2012 - 11:41

    Ineke Ingel En Anna:

    Hoi Marloes,
    Wat een belevenissen allemaal en dan zo beschreven of we in een boek zitten. Wat doe jij het allemaal goed! Jij hebt de wereld heel wat te bieden en vertellen! We kijken al uit naar het volgende verhaal.
    Groetjes Ineke Ingel en Anna

  • 15 Oktober 2012 - 15:21

    Adrie:

    Hoi Marloes,
    Ik heb je verhaal weer met plezier zitten lezen, wat een lelijke brandwond zeg !
    Dat je een wasmachine kreeg is wel fijn, en dat je de was moet strijken is inderdaad waar, mijn zwager en schoonzus hebben jaren geleden in Nigeria gezeten en die hebben het ook werkelijk meegemaakt dat er een eitje uitgekomen was onder de huid.
    Laatst heb ik het ook nog in een programma op de televisie gezien.
    Leuk dat het goed met je gaat op de school, we hebben de foto's weer gezien, is altijd leuk.

    Groetjes van de buurtjes.



  • 15 Oktober 2012 - 15:55

    Jacqueline Bakker:

    Hoi Marloes,
    Ik ben nu eerst eens even voor gaan zitten om al je reisverslagen te lezen, het kwam er steeds niet van.
    Je hebt heel wat beleeft zeg, maar je slaat jezelf er goed doorheen als ik je verhalen zo lees.
    Je foto's spreken voor zich , je hebt je plekje wel gevonden .
    Hier hebben de kinderen nu vakantie van school , de meiden hebben net de foto's mee zitten kijken en vonden ze erg leuk . Alleen je brandwond zag er een beetje "eng "uit . maar dat komt ook weer wel goed.
    We wensen je Gods zegen en een hele fijne, leuke, en gezellige tijd met je kindjes en de school toe.
    Groetes van Arco, Jacqueline, Lieke en Floortje Bakker

  • 15 Oktober 2012 - 19:30

    Corrie Goudswaard:

    Lieve Marloes,
    Vanmiddag weer terug gekomen van de Schotsman;Zon,wind,regen,onweer,hagelstenen;allemaal uit de eerste hand,Holland.
    Gefeliciteerd met de geslaagde ''proeve van bekwaamheid''voor wie daar nog aan zouden twijfelen.
    ik niet in elk geval,je bent een geval apart,een brandwond om U tegen te zeggen,Kees zegt ;laat ''r asjeblieft uitkijken voor infecties,helemaal mee eens,ook nog eens alle tegenslag rondom je contract.
    De vraag komt bij me boven hoe zo iets kan,het gaat om kinderen die via de ambassade aan je worden
    toevertrouwd,dat wil je als bestuur toch goed geregeld hebben OOK met degene die die zorg op zich
    neemt Zo''n belangrijk en kwetsbaar punt in een kinderleven.Ook je voorzieningen,gelukkig dat de inspecteur verder keek dan de klas.en je zag er zo tegen op,nu hoop ik met je dat de situatie voor jou wat beter wordt en je ook zonder zorgen de kinderen les kunt geven.
    God zij met je tot ons wederzien ,Hij blijft .Liefs Corrie en Kees
    .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 1011
Totaal aantal bezoekers 82456

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: