Un peu de la pluie - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Un peu de la pluie - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Un peu de la pluie

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

28 September 2012 | Benin, Cotonou


Na een hele nacht – en dag – regen, regen, en nog eens regen,
kom ik, terug uit m’n werk, erachter dat mijn kamertje dat niet heeft overleefd: ik ben blij dat ik een zwemdiploma heb!
Okee, dat is een tikkeltje overdreven, maar punt is dat het goed nat was allemaal: blijkbaar kon het plafond de immense watermassa niet aan…
Het schijnt trouwens ook naar Beninse begrippen een uitzonderlijke regenval te zijn geweest; meestal komt het niet in deze mate – in deze tijd – voor…
Fijn dat we dat dan óók mee mogen maken! :-S

Achterop de zem – met mijn wegwerp-regenponcho die ik meer ‘ voor het idee’ aandoe dan voor zijn daadwerkelijk effect – moet ik wel een beetje lachen om alle Afrikaanse vrouwen die ik onderweg met hun badmuts op tegenkom!
Dat nephaar hier is kostbaar, dat laat je liever niet zomaar natregenen!
(Regen is wel weer prettig als je een tweedegraads brandwond zo groot als een mandarijn hebt opgelopen, door met je been tegen zo’n gloeiendhete stang van de zem aan te gaan zitten :-S Au!)

De straten zijn inmiddels veranderd in rivieren, en als ‘ervaren reiziger’ heb ik natuurlijk m’n regenlaarzen in NL laten staan! Zucht!
Maar: ik klaag niet! Via de omroep BVN krijg ik heel af en toe nog iets van het Belgische/Nederlandse nieuws mee; ik begreep dat het er in Europa nog veeeel erger aan toe gaat! :-S

Tsja, en dan al die gekke dingen als feestjes in Groningen;
Hier in Cotonou maken ze hun eigen feestje wel (nog steeds elke avond)!
Ik begin langzaam aan te wennen aan de herrie – die makkelijk door de oordopjes heendringt – en ik heb me zelfs al een avond op de dansvloer gewaagd (poging tot salsadansen), met een vader van één van mijn leerlingen!
Jawel, ik ben van alle markten thuis ;-P

Met de kids en het lesgeven merk ik gelukkig – stapje voor stapje – iets van vooruitgang: ik krijg elke dag íetsje meer overzicht naar mijn idee…
Dat is fijn, want over 10 dagen staat de onderwijsinspectie al op de stoep!
Wel even spannend, maar vooral fijn om feedback en een officiële ‘status-update’ v/d school te krijgen.
Verder ben ik hard aan het leren om een beetje mijn eigen grenzen te bewaken en mezelf niet helemaal in de werkzaamheden te ‘verliezen’. Een paar nieuwe vriendinnen van de bijbelkring zijn daarin ook echt een blessing! Hoe heerlijk is het om samen een kopje koffie te drinken en dan te ontdekken dat er nog zooooveel andere dingen in het leven belangrijk(er) zijn, naast ons werk ;-)
Soms heb je dat gewoon even nodig!

Het lijkt er dus op dat ik beetje bij beetje een beetje aan het acclimatiseren ben ;-)

Na het weekend heb ik daar nog meer gelegenheid voor: dan heb ik even een poosje ‘het rijk voor mij alleen’..
Willem gaat terug naar NL, over een paar weken komt waarschijnlijk een andere stagiair(e) zijn plaats innemen.
Kan ik me daar de komende weken – in mijn nieuwe schommelstoel! (gekregen van een lieve mama) – lekker op gaan voorbereiden!

Adieu!


  • 28 September 2012 - 12:19

    Pa En Ma:

    Hoi Marloes, wel balen van je kamertje. Maar misschien droogt alles daar ook weer wel sneller.
    Ja die ZEMs hebben vast hete uitlaten. Ik dacht dat je nog wel wat motorervaring had, maar blijkbaar zijn die dingen daar wat minder afgeschermd dan op de motor van je vader.
    Succes met de inspectie en de rest.........
    XXX Pa en Ma

  • 28 September 2012 - 13:16

    Sister:

    Shitttt dat ik dat missen! Maloes op de dansvloer..
    Foto's or it didn't happen!! :P

  • 28 September 2012 - 16:18

    Tabitha:

    Denk je weg te zijn uit het natte Nederland.... :-)

  • 28 September 2012 - 20:02

    José:

    Hoe is het om daar de salsa te dansen ? Hoop dat je nog vaak reden tot feest mag hebben. Gr. Jose

  • 28 September 2012 - 21:08

    Corrie :

    Wat een narigheid zeg je huisje nat.

  • 29 September 2012 - 17:25

    Suus:

    Leuk on weer wat van je te lezen lief vriendinnetje! Succes weer komende week en ik mis je! X

  • 30 September 2012 - 18:45

    Foort En Jeannette:

    hmmmm balen zo'n regenbuitje, maar gelukkig heb je je poncho nog :-) En idd wat je pa en ma schreven, misschien droogt het wat sneller in dat klimaat of misschien juist helemaal niet en blijft het klam?
    Goed te lezen dat het je gaat lukken om jezelf weer te worden in die drukke stad en met je drukke leven!

    Geven je snel weer een prive update van hier, maar 1 dingetje......hoofdpijn is gone!!!

    Kus Foort en Jeannette

  • 30 September 2012 - 21:37

    Maaike:

    Is je huisje weer wat opgedroogd? Vervelend als je moe uit school komt, en je treft een natte boel.
    Ik hoop niet teveel schade. Fijn dat je ook momenten van ontspanning hebt, er is inderdaad meer dan je werk. Maak je niet teveel zorgen vanwege de inspectie, je doet hartstikke je best, de kinderen genieten bij jou, meer kun je toch niet doen? Alle goeds, groetjes, Maaike

  • 01 Oktober 2012 - 23:23

    Peter Anneke:

    tja Marloes, het is net als bij het leren zwemmen voor je A diploma, oefenen met hoofd boven water houden,
    en.... vertrouwen dat je KUNT blijven drijven!
    succes ermee! het gaat je lukken!rust en zegen gewenst!
    groeten vanuit middelburg

  • 02 Oktober 2012 - 12:18

    CorrieGoudswaard:

    Lieve Marloes,
    Wat fijn dat je je gedachten eens de andere kant op kunt laten draaien en daar ook mensen voor in de buurt hebt.
    Het gaat je zeker lukken om de inspectie met een glimlach te ontvangen ,te bigg is ook weer niet goed ,
    dan denken ze dat je iets te verbergen hebt....
    Don 't give up the fight, je redt het wel ,nu nog een beetje nachtrust en een droge "'pon''
    Dag Loes ,tot later...
    Corrie





  • 02 Oktober 2012 - 22:03

    Hendriek:

    Hoi Marloes
    Goed om weer iets van jou te horen.
    Fijn dat je al aardig je draai gevonden hebt.
    Ik hoop dat je ook wat tijd kan vrijmaken voor andere dingen als alleen je werk.
    Stille tijd is ook belangrijk, dan kun je weer opladen aan kracht en wijsheid.
    Probeer ook tijd door te brengen met vrienden en vriendinnen waar je gevoelens mee kan delen. Het ga je goed, we denken aan jou.
    Veel liefs van Hendriek en groetjes ook van Ko.

  • 05 Oktober 2012 - 13:09

    Corrie Van Den Berg:

    Dag Marloes,

    Wat leuk om van jou een reactie te lezen over mijn reis. Ik ben inmiddels weer thuis en nog aan het "landen". Dat verschijnsel herken je vast wel:) Wat maak jij daar ook veel mee, zo te lezen begin je je draai te vinden. Bijzonder dat je zo een aantal mensen hebt om goede gesprekken mee te voeren en mee te bidden. Dat blijft toch belangrijk. Ik hoop dat het je verder goed mag gaan, dat je huisje weer droog is inmiddels en dat we weer snel iets over het leven daar mogen lezen.

    Liefs en hartelijke groeten,

    Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 719
Totaal aantal bezoekers 82465

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: