Workaholic op Walvisjacht - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Workaholic op Walvisjacht - Reisverslag uit Cotonou, Benin van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Workaholic op Walvisjacht

Blijf op de hoogte en volg Marloes

19 September 2012 | Benin, Cotonou


“Mam, ik vind de nieuwe juf zoo leuk! Ik wil echt weer graag naar school!”

Na de eerste schooldag kreeg ik deze reactie teruggekoppeld van een ouder;
Dan kan je dag toch niet meer stuk? :-)
Dat je dan van 8.00-23.00 u aan één stuk door hebt gewerkt/lesgegeven/vergaderd, maakt dan ineens niet meer zoveel uit
;-)

De eerste week is goed bevallen, bij zowel juf als kids!
We hebben direct al hard gewerkt, maar het was gelukkig erg gezellig in de klas!
Af en toe een grap en grol (m.b.v. mijn overdreven drama-kwaliteiten ;-P), dan heb je zelfs tijdens woordenschatlessen lol!
*Leerling, met open mond: “Juf! Jij kan wel actrice worden!” :-)

Voor mij was het flink aanpoten om iedereen te leren kennen, lessen te maken/draaien op verschillende niveaus en alle administratie te ordenen. En elke avond trapte ik in de welbekende valkuil: het werk is ook nooit klaar!
Als pril juffie (die het natuurlijk ook allemaal goed wil doen) is het nog wel even zoeken naar een gezonde balans hoor. Ik heb natuurlijk ook geen eeuwige reserves… ;-)

Zondag was de enige dag dat ik eens níet op school te vinden was:
Om 8.30 u stapte ik in de haven van Cotonou aan boord van een schip, op zoek naar walvissen! Er was mij verteld dat deze dieren in september voor de kust van Benin zwemmen en voor een behoorlijk bedrag mocht je mee aan boord van deze (patrouille)boot van NatureTropicale!
Het was een beetje een gok, ik waagde het er maar op…

En helaas: ik heb nogal achter het net gevist;
Eén keer hebben we heel in de verte een ‘dansende’ walvis gezien (kop omhoog, en klapperen met de staart); dat was het!
Ik was zelfs te laat met mijn camera, want ik kwam net uit het kleinste kamertje v/h schip.. Met mijn persoonlijk record van 9x overgeven, heb ik vooral de toilet goed kunnen bekijken :S.
Nog nooit zo geel en groen gezien! Bah! ‘Mal de Mer’…
Voor een ‘Zeeuws meisje’ ben ik wel een beetje een watje op zee hoor!

Enfin, we zijn weer een ervaring rijker (en een illusie armer ;-P).
Ik denk dat ik vanaf nu niet meer te veel het ruime sop kies,
maar me gewoon stort in de golven van het onderwijs!
Dat is meer mijn ding!

Lieve groetjes,
Marloes

PS: Dankzij de Belgische/Franse fotograaf Bruno (met MEGA-lens) kan ik toch nog een paar mooie plaatjes laten zien :-)

PS2: En Jawel! Ik heb nu een adres (te leen van de ambassade),
waar eventuele briefjes naar toegestuurd mogen worden:

NTC Benin
Locatie 134 | HMA Cotonou
t.a.v. Marloes
Postbus 12200
2500 DD Den Haag

:-) –xxx-


  • 19 September 2012 - 11:14

    Jolanda:

    Hoi Marloes,
    Nou snap ik waarom je nog niets wilde vertellen!Jammer dat je de walvis alleen in de verte zag en de w.c. van zo dichtbij.... De foto's staan er nu nog niet op, maar dat komt vast nog wel (ik reageer nu ook zo snel hé!) Toch weer een leuk verhaal!
    xxx je moeder

  • 19 September 2012 - 12:32

    Daantje:

    Ooh arme jij!
    Ik vind het weer verschrikkelijk voor je als ik het zo lees!
    Naja, gelukkig sta je weer met beide voeten op het vaste land :-)
    Erg leuk om de foto's te zien, gelukkig heb je er nog een paar van de walvissen.
    Sterkte hon!
    X

  • 19 September 2012 - 13:16

    Joanne:

    Heee M'loes!
    Natuurlijk vinden die kids jou geweldig :-) Wel even zorgen dat het voor jezelf ook zo leuk blijft natuurlijk he? Fijn om te horen dat je het naar je zin hebt in ieder geval.
    Beetje jammer van die walvismis... Volgende keer maar bijzondere diertjes aan wal gaan zoeken.

    Veel plezier daar!
    Liefs van ons

  • 19 September 2012 - 14:55

    Martijntje:

    Heey!!
    Dus je bent in de haven geweest :)?!! Misschien verbeeld ik het me, maar dat grote schip dat op de foto staat is volgens mij een tijdje ons 'buur' schip geweest?!
    Het vissersdorpje was ons uitzicht en wij lagen het grootste deel van de tijd aan de pier, hebben ook een tijdje aan de 'overkant' gelegen, maar de pier vond ik het leukste plekje :)
    Grappig om te zien dat het in 15 jaar geen spat veranderd is!!!

    Liefs Tijn

    PS: Mocht je nog een keer zelf willen afkoelen kun je altijd nog naar hotel du port, voor het zwembad :)

  • 19 September 2012 - 19:34

    Pa:

    Leuk dat je in de drukte toch nog ff een avontuur op kon zoeken.
    Als ik alle bootjes daar bekijk, heb je in ieder geval wel een goede boot uitgezocht.
    Jammer dat de whales je niet even wilden begroeten.
    XXX PA

  • 19 September 2012 - 19:58

    Josen:

    Fijn dat je het naar je zin hebt. En succes met het vinden van de balans. Gr. José

  • 19 September 2012 - 20:44

    Olga:

    Hai Marloes, leuk om je verslagen te lezen, weer heel anders dan in het CNCC.
    we blijven je volgen, veel sterkte en plezier, liefs Olga en Piet

  • 19 September 2012 - 21:58

    Foort En Jeannette:

    Geen zeebenen dus Marloes, nja je moet alles een keer proberen ;-) Misschien beter een keer duiken om lekker af te koelen? Even tussendoor, maar wat vervelend zeg die reclames op de vernieuwde website- Denise?!? wil steeds met ons chatten Tggggg .
    Probeer naast je werk ook te genieten van je tijd daar.
    Groetjes en een kus van ons

  • 20 September 2012 - 19:53

    Hendriek Filius:

    Hoi Marloes,
    Wat leuk om je verslag weer te lezen.
    Je bent weer vol enthousiasme aan de slag gegaan.
    We hopen dat je het ook nu weer naar de zin zult hebben en weer veel mag opsteken van je werk en je verblijf daar in Benin.
    Probeer een goed evenwicht te vinden in werk en vrije tijd en tijd voor bezinning, ook tijd samen met De Heer door te brengen want Hij zal je de weg wijzen.
    We wensen jou een goede tijd daar en hopen dat het werk in het onderwijs je zal bevallen.
    Het ga je goed.
    Groetjes van Hendriek en ook van Ko

  • 21 September 2012 - 16:48

    Tabitha:

    Ahhhh loesje toch, 9x is wel echt heel veel! Wel sneu dat je niks hebt kunnen spotten,
    maar wel supergaaf om je verhalen over school te horen! Heb je toch allemaal even goed geroggeld.
    Leuk ingericht! Kijk uit naar je volgende verhaal...

  • 22 September 2012 - 17:31

    Judith:

    He loezeloes,
    Ik vind t zo gaaf om te lezen hoe t met je gaat. We hebben woendag een studiedag gehad met de nieuwe directrice, een tof mens, een duizendpoot zonder ophouden, de school heeft een metamorfose ondergaan joh!
    In ieder geval hadden we even over jouw gesproken nav mijn uitval..en toen heb ik gelijk even je foto laten zien, iedereen vindt jouw een leuke,lieve meid! En dat ben je nog steeds!!

    Ik reageer niet meer op de walvissenjacht...maar wat leuk dat t je je goed voelt bij je werk en de kindertjes...je bent een echt een kanjer!

    Wij krijgen de inspectie op bezoek, en alles is al zo verbeterd!! ongelooflijk hoe je met de juiste personen, de organisatie weer op poten krijgt en heel helder en voor t eerst inzichtelijk!

    Lieverd, ik wens je voor nu een mooie weekend, houd je taai

    liefs Juud

  • 26 September 2012 - 14:04

    Nancy Sandee :

    Hoi Marloes,

    Zoals je weet spreken kinderen de waarheid. Mooie complimenten ! Ik snap dat je zo gedreven bent. Heel veel succes en plezier met het opzetten en lesgeven hoor.
    Groetjes Nancy

  • 27 September 2012 - 10:58

    Emke Van Den Berg:

    Marloes,

    leuk een berichtje van jou op mijn weblog. En dat groetjes uit West-Afrika maakte me natuurlijk nieuwsgierig... dus vandaar een bezoekje aan jouw weblog gebracht. Mooie verhalen, mooie uitdaging, tien maanden Benin. Succes en geniet!

  • 02 Oktober 2012 - 12:03

    Corrie Goudswaard:

    Lieve Marloes,
    Had ik ,vond ik,zo'n aardig bericht voor je geschreven en dan vind ik het NIET terug.
    Maar; wees gerust,ik zing een liedje voor je "ik ben zo bij dat ik je niet vergeten ben" enz enz.
    Van wie ik de woorden heb ''gepikt''weet ik niet ,maar hij vindt het vast goed .;'t is zo''n leuk
    vrolijk liedje weet je .
    Hoop dat alles reg gekom is....
    Liefs Corrie

  • 02 Oktober 2012 - 12:03

    Corrie Goudswaard:

    Lieve Marloes,
    Had ik ,vond ik,zo'n aardig bericht voor je geschreven en dan vind ik het NIET terug.
    Maar; wees gerust,ik zing een liedje voor je "ik ben zo bij dat ik je niet vergeten ben" enz enz.
    Van wie ik de woorden heb ''gepikt''weet ik niet ,maar hij vindt het vast goed .;'t is zo''n leuk
    vrolijk liedje weet je .
    Hoop dat alles reg gekom is....
    Liefs Corrie

  • 02 Oktober 2012 - 12:05

    Corrie:

    Da's ook weer een beetje over de top Corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 82461

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: