PalmPasen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu PalmPasen - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

PalmPasen

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

03 April 2012 | Tanzania, Dodoma


Never ever break the golden rule: Nooit van huis gaan zonder water, tissues en… diarreeremmers (als je de dag ervoor ‘last’ hebt gehad)!
Ik zou zondagmorgen met de kinderen mee naar de kerk gaan. Om 9.00 uur stonden we allemaal klaar: de jongens strak in pak, de meisjes in een nieuw roze jurkje. De naainon (eh, haha) was druk bezig geweest! Ook de (externe) schoolkinderen – die zaterdag aangekomen waren – zagen er uit om door een ringetje te halen. Met palmtakken in de hand wachtten we op de jeep/het busje (ik probeerde nog te informeren hoe we iedereen naar de kerk zouden krijgen, of we twee keer zouden rijden, of…?) Ik werd er echter niet veel wijzer van: bij alles wat je zegt of vraagt krijg je vaak ‘Yes’ te horen, dus moest ik maar (af)wachten… en nog meer wachten… Om 10.00 uur stonden we er nog! ‘Some problems with the car’, ja, dat vermoeden had ik inmiddels… De kinderen mochten gelukkig een filmpje gaan kijken in het klaslokaal. Elisabeth (een meisje van mijn leeftijd die hier werkt en goed Engels spreekt) zei dat ze nog wel met de sisters naar de dienst voor jong volwassenen zou gaan; lopend. Natuurlijk mocht ik mee! :) Terwijl ik Daniel haalde (die voor deze ervaring zeker zijn religie-antipathie aan de kant wilde schuiven), kwam Elisabeth ons al tegemoet: we moesten NU weg! De jeep – die er blijkbaar ineens was – stond klaar om ons te brengen, de terugweg zouden we lopen. In alle haast kon ik nog net mijn camera meegritsen, en wurmde mezelf toen ergens tussen de nonnen op de achterbank…
Na een paar minuten in de jeep begon de ellende al: ik voelde mijn hoofd duizelen en mijn buik draaien. Had direct spijt dat ik niets had meegenomen! Mijn ontbijt (van ruim 2.5 uur eerder die ochtend) bestond uit twee kleine broodkorstjes met jam en een halve topi-topi (custard-appel). Eenmaal aangekomen bij de kerk (waar we nog ruim een uur moesten wachten) gebeurde waar ik in de jeep al voor vreesde: buikloop! Terwijl ik – al peentjes zwetend – de kramp probeerde te negeren, kon ik wel janken als ik dacht aan het feit dat onze kerkdienst zelfs nog niet eens was begonnen (om maar niet te spreken van de ellenlange zit en voettocht die daarna zouden volgen)! Na een half uur trok ik het écht niet langer, en wankelde achter Elisabeth aan naar het toilletgebouw. Er waren muren, er was een deur, een wachtrij van meisjes (die me volgens mij allemaal voorrang gaven), en… een gat in de grond met de diameter van een kokosnoot!
De verdere details zal ik jullie besparen – misschien ben ik al te ver gegaan ;P – maar laten we het erop houden dat dit één van m’n naarste ervaringen tot nu toe was, en dat ik nog nooit zo dankbaar ben geweest voor een stukje wc-papier dat Daniel nog in z’n broekzak had zitten! ;P
Dus…

De kerk was een vrolijk gezicht. We arriveerden toen de kinderdienst nog bezig was: duizend kleintjes stonden met palmtakken in de hand te zingen, te juichen, de zwaaien. De kerk was versierd met vlaggen en op elke pilaar een palmtak. Dan krijgt de zin “Hosanna, de Koning komt” ineens veel meer betekenis :) Toen de kerk leegstroomde – prachtig om te zien – werd hij door ¾ jongvolwassenen gevuld. Wat meer lege/minder volle banken dan de twee uur daarvoor, maar net zo vrolijk – ook hier had iedereen een palmtak om mee te zwaaien! Dat zouden wij - serieuze volwassenen - in NL volgens mij niet eens durven!
Heb de hele kerkdienst uit kunnen zitten, en de terugtocht (van een klein uurtje) overleefd ;)
Na 15.00 uur waren we weer terug, en kregen we gefrituurde banaan van de sisters als lunch…

Toen ik eigenlijk even plat wilde, om een beetje bij te komen, hoorde ik een heleboel stemmen in het klaslokaal, waarvan ik één zware basstem herkende! Tsja, als de kinderen niet naar de kerk kunnen, komt de kerk toch gewoon naar de kinderen?! De priester was – met hostie en al – naar het centre afgereisd om de nonnen en kinderen toch de onmisbare zegen mee te geven! Dus heb ik die middag mijn tweede kerkdienst bijgewoond…
Dat was wel weer even genoeg…

Groetjes vanuit een - op dit moment regenachtig - Tanzania :)


  • 03 April 2012 - 19:21

    Maaike:

    Oh, arme Marloes, ik leef met je mee, wat voel je je dan vervelend. Ik hoop dat dit je laatste slechte ervaring is! Wat schattig, al die meisjes in die roze jurkjes, en wat geweldig, zoveel kinderen in de kerk. Wij hadden er zondag ook best veel, maar niets vergeleken bij jullie. Goede Paasdagen toegewenst Marloes!

  • 03 April 2012 - 20:37

    Corrie:

    effe vlug reageren,later meer
    Wat een doffe ellende,terwijl iedereen zo feestelijk mogelijk probeert te zijn.
    Gezegende Paasdagen !

  • 04 April 2012 - 09:18

    Sis !:

    Super leuke foto's enzoo!!! :)


  • 04 April 2012 - 18:47

    Peter En Anneke:

    nou dat buikloopje was niet echt fijn kan ik me zo voorstellen, normaal gesproken al geen pretje maar in zulke omstandigheden ronduit verschrikkelijk!
    wat een geweldig palmpasen feest, wat zijn wij dan toch saaie nederlanders als je dit zo ziet, weer prachtige foto,s!
    een mooi paasfeest gewenst, met in gedachten bij je jarige pa! gefeliciteerd met hem.
    God bless! hartelijke groet vanuit m,burg.

  • 05 April 2012 - 11:36

    Lisanne De Kam:

    Wat een mooie verhalen en foto's! Leuk om je te kunnen volgen. Sommige dingen klinken ook wel heel bekend ;) Maak er een mooie tijd van!

  • 06 April 2012 - 11:18

    Mieke:

    Ooh Marloes, wat een verhaal weer! Herkenbaar, zo ongemakkelijk voelen terwijl er zoooveel (kinder)ogen op je gericht zijn. Sjonge, maar gaaf joh die Palmpasen dienst. Ziet er erg leuk uit! Ook van mij een goed pasen, in Tanzaniaaa! Liefs xxxx

  • 08 April 2012 - 21:04

    Hendriek En Ko Filiu:

    Hoi Marloes
    Wat een kleurig palmpasen in Afrika
    Wat een kleurige kleding en zoveel kinderen in de kerk, geweldig.
    We hopen dat het je nu weer wat beter gaat en dat je goede Paasdagen hebt temidden van de kinderen daar.
    Ook hier in Kamperland hebben we mooie diensten gehad met elkaar, en we denken aan jullie. Lieve groetjes vanuit Kamperland.

  • 10 April 2012 - 14:05

    Tabitha:

    Inderdaad iets teveel details ;-).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

TANZANIA 2012

Recente Reisverslagen:

15 Juli 2012

Zwart-Wit

03 Juli 2012

Met andere ogen

28 Juni 2012

Tourist Time

21 Juni 2012

Bye-bye, zwaai-zwaai

05 Juni 2012

Super Safari
Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 82458

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: