Van alle markten thuis - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Van alle markten thuis - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Van alle markten thuis

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

30 Maart 2012 | Tanzania, Dodoma

Eén hand houdt m’n hoofddoek op z’n plek, de andere omklemt stevig het metaal van de jeep. Met de bocht naar links, over een hobbel, naar beneden, door de droge rivierbedding, getoeter -voordat we met een razendsnel tempo de volgende bocht passeren..
Een groepje vrouwen springt net op tijd opzij de berm in.
Een achtbaan is er haast niets bij :D - Love it! En ja, natuurlijk passen er nog 7 extra passagiers bij (inclusief de grote zakken mais/bonen die de vrouwen op het hoofd dragen) in de achterbak van de jeep! Ik schuif een beetje meer op, terwijl in mijn hoofd het liedje klinkt: “Kheb een wagen volgeladen vol met *nonnen/vrouwen/Marloes&Daniel..
Toen ze op de markt kwamen, begon het wekelijkse boodschappenspel”…
Oke, beetje de gecensureerde versie, maar je snapt m’n punt ;P
Dinsdag = marktdag. Na een ochtend met de kindjes, stoppen we iets eerder, om met de nonnen mee naar Usseri te rijden, waar de plaatselijke bevolking is toegestroomd voor in- en verkoop van fruit, groente, vlees/vis en wat andere spulletjes. De eerste keer liep ik overduidelijk onwennig – als witte –tussen de nauwe ‘kraampjes’ door, alle drukte/geluiden/geuren/kleuren in me opnemend. Een oud vrouwtje kwam naar me toe en liet me heel vriendelijk weten dat ik vooral m’n tasje goed tegen me aan moest houden. De schat… De dinsdag daarop was ik (voor mijn gevoel) al helemaal ingeburgerd: geheel gekleed volgens de Afrikaanse mode - en met de ingestudeerde cijfers en zinnetjes in het achterhoofd - struinde ik de markt af; lachend, pratend, en onderhandelend met de locals (die het volgens mij ook prachtig vonden).
Daniel hoefde niet zozeer voor de lol (we hadden tijd zat) heeeel de markt drie keer over te lopen, om te kijken waar het fruit er het lekkerst uit zag ;)
Maar ook hij wist zich direct goed te schikken naar de Afrikaanse gewoonten: onder het genot van een (bananen)biertje wachtte hij rustig totdat ik al zo’n beetje de helft van de boodschappen had gedaan (wat ik helemaaal niet erg vond ;P) en kwam me daarna braaf opzoeken om de zware tas te helpen dragen :) Haha – al is dat laatste volgens mij toch meer zijn eigen karakter.
Op de markt zijn – behalve de Maasai (geitenverkopers) – nauwelijks mannen te zien: De vrouwen doen al het (zware) werk, terwijl veel mannen (al vanaf de vroege ochtend) aan het bananenbier zitten…
Als ook de nonnen klaar zijn met hun inkopen, wordt alles op de jeep geladen, en kruipen wij tussen de zakken meel en trossen bananen; terug naar het centrum.
Deze dag is voor ons echt een beetje een uitje. Leuk om even op een ‘andere’ plek te zijn. En na een week is onze koelkast (luxe he!) toch wel leeg, en zijn we blij dat we die weer met verse groenten/fruit (dat overigens in Afrika zooooveel lekkerder smaakt dan in NL) kunnen aanvullen.
Ook nemen we (dankzij een donatie van de kerk van Kamperland) fruit voor de kinderen mee, zodat ze elke dag (na schooltijd) een ‘extraatje’ hebben. Fruit krijgen ze anders nauwelijks, en de vitamientjes zijn – zeker voor deze toch ‘zwakkere’ groep kids – erg welkom!

De rest van de week bevinden we ons weer binnen de muren van het centrum. Ondanks dat de routine van het werk er zachtjes aan een beetje begint in te sluipen, blijf ik genieten van de bijzondere momentjes. Pas was ik tijdens het avondritueel (vanaf het eten t/m het slapengaan) grotendeels alleen bij de 12 jongens. De zusters kunnen zomaar ineens weglopen, op momenten dat je denkt: niet zo handig… Nadat ik weer een portie braaksel (laten we het even netjes noemen) had opgeruimd, gingen de twee kleinsten op het potje. Toen ze ‘finished’ waren, wezen ze me precies waar ik het wc-papier kon vinden (lees: zóu moeten vinden: het was compleet op, dus kon ik eerst daar nog achteraan -> zit achter slot en grendel bij de nonnen). Toen alle bipsen waren afgeveegd, wezen ze me met wat gebrabbel aan dat ik het potje (uiteraard) in de wc moest legen, en de wc-rol terug in de kast moest opbergen. Toen ik ze in hun bedje zette, en hun broekjes aan wilde doen, sputterden ze nogal tegen, en bleven maar wat murmeren. “Bibi sielewi”, ik snapte het niet.
De andere jongens waren vrij druk (er was natuurlijk geen non op dat moment, dus ook met de orde was het gedaan), en ik probeerde zo goed en zo kwaad als ik kon iedereen onder te stoppen. Terwijl ik de gordijnen dichtdeed realiseerde ik me ineens wat die twee kleintjes dwarszat: ik was helemaal vergeten dat die nog een luier om moesten! Dáár zaten ze dus op te wachten! Met een lach (zij vonden die domme bibi ook wel grappig) kregen ze een schone nappy, en een extra dikke busu/kus! :)
Ontzettend schattig dat deze jongens me zo goed helpen, en ook wel snappen dat ik het soms niet helemaal snap. Maar tegelijkertijd is het ook een beetje dubbel: dan ben je nog geen 3 jaar oud, en moet je eigenlijk al voor jezelf zorgen…

Aanstaande week komen – als we het goed hebben begrepen (dat is met het gebrekkig Engels/de weinige communicatie van de sisters soms best lastig) – de oudere kinderen naar het centrum. Zij komen van de boardingschools, en hebben een week vakantie.
Via de een van de werknemers zijn we al druk bezig om 65 eieren te regelen! Vorige vrijwilligers hebben potjes kleurstof achtergelaten; Aan ons de nobele taak om met Pasen voor gekleurde paaseieren te zorgen.. Misschien krijg ik Daniel nog zover dat hij voor paashaas speelt ;P

Kwaheri! :) Mloes


  • 30 Maart 2012 - 17:25

    Corrie:

    Lieve Marloes,Opnieuw een bloedstollend verhaal;wie zit er achter het stuur van de jeep ???ik mag toch hopen op een beetje verantwoordelijk persoon Bakker.
    Het zou me toch niet verbazen als jij het was,of Dan.Op de t.v.zie je ook weleens zoiets voorbij scheuren,de omstanders als kakelende kippen uit elkaar stuiven....Hoe is ''t met de muggen ?Het fruit wordt daar waarschijnlijk rijper geplukt hoeft niet zo''n lange weg te gaan.[denk ik ]
    Mieke doet zondag belijdenis ,kan er nog niet bij zijn,jammer,maar ik kan luisteren.Ja marloes,die kindjes zijn slim,dat zie je aan die koppies Geniet er maar lekker van,tot later..

  • 30 Maart 2012 - 20:15

    Marijke Tange:

    wat een andere wereld,maar knap,dat je het redt,groetjes van ad,marijke tange

  • 31 Maart 2012 - 17:36

    Peter En Anneke:

    hoi marloes, wat een bijzonder verhaal, ik heb ze net allemaal gelezen. de link is door je pa/ma doorgestuurd.
    prachtig om zo,n kans te krijgen en dit werk te doen met deze schattige kindjes.
    mar t,is wel keihard werken begrijp ik.
    wat zie je er prachtig uit in die mooie jurken/kleding!
    een mooie tijd daar verder gewenst, een blij paasfeest en God bless!
    groeten vanuit m,burg,peter en anneke.

  • 01 April 2012 - 15:21

    Tabitha:

    Nice! Ik zie je al slenteren over de markt :-).

  • 01 April 2012 - 17:48

    Hendriek En Ko Filiu:

    Lieve Marloes,
    Wat geweldig wat jij daar allemaal beleefd en wat je allemaal mag doen met de kinderen daar.
    We hopen en bidden dat jullie, jij en Daniël, een goed tijd zullen hebben en veel mogen betekenen voor de mensen daar in Afrika. Vanmorgen hadden wij een prachtige kerkdienst, Mieke deed belijdenis en dat werd zo mooi verwoord van de doop naar haar eigen keuze voor de Heer. Ook Kees en Maaike hadden mooie woorden voor Mieke en Fini maakte er een mooi geheel van. Hier worden we allemaal blij van. We wensen jou ook Gods nabijheid toe bij alles wat je doet. We denken aan jou,en allen die daar werken.
    Groetjes van Hendriek en Ko

  • 01 April 2012 - 18:04

    Maaike:

    Daniel wordt al een echte Afrikaan, jij de boodschappen doen, en hij aan het bananenbier.....Maar, hij draagt wel je tas. Leuk, zo'n ritje met de jeep. Die markt is ook echt zo'n aparte ervaring, inderdaad de geuren en de kleuren doen je wel wat! En het Bibi sielewi vergeet jij vast nooit meer, maar als je zoveel kinderen in je eentje moet helpen kan dit dus makkelijk gebeuren.
    Geniet maar van de leuke momenten,
    we vinden het heel bijzonder dat je dit allemaal doet, veel groetjes!

  • 01 April 2012 - 20:34

    Anda:

    Hoi,

    Het is al weer even geleden dat ik je gesproken heb,maar goed van je dat je je gevoel volgt om wat te betekenen voor de bevolking daar. Ik vind het prachtig om je verhalen te lezen,het is net of ik in een goed boek "zit"! Het lijkt me een prachtige ervaring daar te mogen werken,staat op mijn verlanglijstje en ik ga het ook zeker een keer doen.De uitnodiging heb ik al.Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.Ook de foto's spreken voor zich!

    Groetjes Anda

  • 01 April 2012 - 20:34

    Anda:

    Hoi,

    Het is al weer even geleden dat ik je gesproken heb,maar goed van je dat je je gevoel volgt om wat te betekenen voor de bevolking daar. Ik vind het prachtig om je verhalen te lezen,het is net of ik in een goed boek "zit"! Het lijkt me een prachtige ervaring daar te mogen werken,staat op mijn verlanglijstje en ik ga het ook zeker een keer doen.De uitnodiging heb ik al.Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.Ook de foto's spreken voor zich!

    Groetjes Anda

  • 01 April 2012 - 20:34

    Anda:

    Hoi,

    Het is al weer even geleden dat ik je gesproken heb,maar goed van je dat je je gevoel volgt om wat te betekenen voor de bevolking daar. Ik vind het prachtig om je verhalen te lezen,het is net of ik in een goed boek "zit"! Het lijkt me een prachtige ervaring daar te mogen werken,staat op mijn verlanglijstje en ik ga het ook zeker een keer doen.De uitnodiging heb ik al.Ik kijk alweer uit naar je volgende verslag.Ook de foto's spreken voor zich!

    Groetjes Anda

  • 01 April 2012 - 20:35

    Anda:

    1 keer was vast ook genoeg!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

TANZANIA 2012

Recente Reisverslagen:

15 Juli 2012

Zwart-Wit

03 Juli 2012

Met andere ogen

28 Juni 2012

Tourist Time

21 Juni 2012

Bye-bye, zwaai-zwaai

05 Juni 2012

Super Safari
Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 82460

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: