Tourist Time - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Tourist Time - Reisverslag uit Zanzibar, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Tourist Time

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

28 Juni 2012 | Tanzania, Zanzibar

Al een weekje zit er op, en nog een week voor de boeg!
Maar - alweer - zooooveel moois gezien!
In Dar es Salaam hebben we een beetje city-sightseeing gedaan (museum bezocht, wat straatjes bekeken), en… de vismarkt bezocht: honderden mensen komen daar bijeen om de (verse) lading vis van de boot op te wachten, te verhandelen op het strand, of in de grote vishal op een paar meter afstand van de kust. Een gigantische belevenis! Stiekem een paar kiekjes genomen, om toch iets vast te leggen. De geur-sensatie houd ik maar voor mezelf ;P Vervolgens naar ‘kariakoo-market’ gelopen: een wijk (wel 6 blokken groot), vól met kanga’s (doeken), kleding, en schoenen. Het is heeeeel moeilijk – voor een vrouw – om daar zónder íets te kopen vandaan te komen ;) Is me dan ook niet geheel gelukt…
Afgelopen zondag heb ik (eindelijk sinds 4 maanden) een (begrijpelijke) kerkdienst meegemaakt: samen met de NL Jan & Anja op Coco-beach. Was fijn! Daarna nog gezellig ergens een hapje gegeten – en zelfs Hellema speculaas gekregen als verjaardagscadeau! Super! :)
De volgende dag op de boot naar Zanzibar. Na een uur was ik zo zeeziek als een (?), en na een kleine speurtocht op de volle boot, vroeg ik een matroos of ik toch niet op het voordek (in de frisse lucht) mocht zitten! Een deur ging voor mij open, en ik voelde me net even Rose uit de Titanic! Prachtig!
Was dik genieten! Na – uiteindelijk – 3.5 uur kwamen we aan in Stone-Town. We verlieten Dar in de regen, maar nu lachtte de zon ons vrolijk toe!
Stone-Town is een prachtige oude stad, vol Arabische invloeden. Tijdens een city-tour hebben we door de meest smalle steegjes gelopen, langs de vismarkt, de oude slavenmarkt (slave-caves bezocht), een Portugese burcht, en nog meer cultureels. Het eten is ook divers: veel indische curry’s, met rijst, maar ook lokale zeevruchten (te koop op de night-fishmarket) of gewoon een simpel (vreselijk vet) patatje of chapati (soort pannekoek), van allerlei kraampjes aan de weg.

Gisteren hebben we iets geweldig gaafs gedaan: een dolphin-tour! In de stromende regen zijn we in een busje op weg naar Kizimkazi gegaan (meer in het zuiden van Zanzibar). Daar aangekomen troffen we een strakblauwe lucht, en de blauwste oceaan die ik ooit gezien heb. Na snorkling-gear te hebben gepast, vertrokken we met een paar anderen in een motorbootje; op dolfijnenjacht! Na een stuk of 10 minuten hadden we al succes: twee mensen sprongen het water in, maar de dolfijnen waren er al vandoor. Een paar meter verder zagen we ze alweer boven het water uitspringen. Nu zag ik m’n kans en sprong met flippers in zee! En ja hoor: zo’n 2.5 á 3 meter onder mij zwommen drie dolfijnen! Amazing! Ik was zó onder de indruk (en probeerde ze te volgen), dat ik niet in de gaten had dat ik inmiddels ónder een andere boot gezwommen was! Ik kreeg een giga-slok zout water binnen, en happend naar adem zwom ik omhoog – met m’n kop tegen de boot aan! Gelukkig vond ik snel het wateroppervlak en proestend stapte ik weer in onze boot. Het kon me niet schelen! Ik had – als enige van onze groep – boven (dus mét) dolfijnen gezwommen! En slechts een paar minuten later was ik weer de enige lucky one: 4 meter van de prachtbeesten vandaan jumpte ik het water in, en heb ze weer zó onder me door zien zwemmen! De rest van het gezelschap heeft het moeten doen met de vinnen boven zee… I’m blessed!

Alsof dat nog niet genoeg was, hebben we vandaag nog een spice-tour gedaan: met een gids hebben we een spice-farm bezocht, en kregen we uitleg (en mochten we natuurlijk proeven) van alle specereijen, vruchten en kruiden (die ik eigenlijk alleen maar uit de potjes uit de winkel ken :$)…
Was leerzaam en interessant! De tour zat goed in elkaar, we hadden een leuk gezelschap. Na het informatieve gedeelte hebben we gezellig een lokale lunch genuttigd (rijst/chapati/sukumawiki) en zijn we nog een uurtje naar het strand gegaan.
Morgen verlaten we Stone-Town, en verblijven we nog 1 nachtje aan de oostkust van Zanzibar.

Je hoort het: Loesje is flink relaxed de tourist aan het uithangen. En ik geniet er enorm van!
Maar het duurt ook niet lang meer voordat ik weer lekker aan de Mona-yoghurtjes kan!
(daar kijk ik ook wel weer naar uit ;P)

Straks nog een paar dagen Nairobi, en dan al weer gauw tot ziens!

Een dikke knuffel vanuit Zanzibar!
Marloes

  • 28 Juni 2012 - 20:30

    Marijke Tange:

    wat een geluk....tijdens een voetbalwedstrijd op tv een leuk verslag te kunnen lezen,Wat zal je veel te vertellen hebben en te laten zien aan foto,s Zullen blij zijn,als we je weer eens zien,Hier weer àlles z,n gangetje,hebben een goede vakantie gehad,10campings en een erg wisselend weertje.Nou Marloes,ik lever wel de eerste reactie,denk ik groetjes van Ad,kom gezond terug,liefs Marijke

  • 28 Juni 2012 - 20:56

    Pa En Ma:

    Nou, schitterende ervaring weer en zeker met die dolfijnen.
    We kunnen straks een wedstrijdje verhalen vertellen tegen elkaar doen. En.... dat ga jij winnen, maar ik heb wel een tegengoaltje voor je klaar staan.....

    tot volgende week.
    XXX PA en MA

  • 29 Juni 2012 - 10:31

    Corrie:

    Schitterend,al je belevenissen,wist niet dat je zo dol was op die koeken!
    Je hebt nog wel wat in te halen aan "'lekkere''dingen,maar je hebt nog kansen genoeg op al die feesten die op je wachten.
    Fijn dat je zo geniet,was het afscheid moeilijk,ook voor de kindjes?
    Met vrijwilligers werken brengt ook mee dat ze nogal eens dag,moeten zeggen,niet tot ziens,meestal.Het lijkt me soms best moeilijk voor ze om te "'hechten''.Voor jou;tot ziens,gauw!

  • 01 Juli 2012 - 20:38

    Martijntje:

    Heey!! Woooww... wat een belevenissen weer Marloes :)... Die foto's! Ik word er gewoon een beetje stil van. Echt heel erg gaaf!!! Ik hoop dat je echt nog even geniet van de laatste week!! Dikke knuffel uit Dord ook van Lenora :)

  • 02 Juli 2012 - 12:20

    Olga:

    Karibu sana tena Uholanzi, mooie verhalen en je zult weer moeten wennen in het Zeeuwse. we bestellen een zonnetje voor je

  • 02 Juli 2012 - 21:33

    Jeannette:

    Mooi Marloes met die dolfijnen, super joh. Goed dat je zoveel opschrijft, je zou het nooit allemaal kunnen onthouden. En voor ons ook amazing om te lezen hoor, we zijn er bijna een beetje bij.

    Tot snel gaan we lekker samen toetjes en koekjes eten (misschien heb ik nog wel een paaseitje over ;-)

  • 03 Juli 2012 - 11:12

    Maaike:

    We zijn pas terug van vakantie, en kunnen nu weer mee genieten van jouw schitterende verhalen. Wat geweldig met die dolfijnen, mooi om dit mee te maken. Nu wordt het aftellen, een beetje dubbel, afscheid nemen van een indrukwekkende tijd, maar ook weer fijn om je familie en vrienden terug te zien. De herinneringen, foto's , leuke verslagen zijn er allemaal! We wensen je een goede en veilige vlucht, en hopen je weer te ontmoeten in ons Kamperland.

  • 04 Juli 2012 - 07:20

    Tabitha:

    Wat een plaatjes, wow!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Zanzibar

TANZANIA 2012

Recente Reisverslagen:

15 Juli 2012

Zwart-Wit

03 Juli 2012

Met andere ogen

28 Juni 2012

Tourist Time

21 Juni 2012

Bye-bye, zwaai-zwaai

05 Juni 2012

Super Safari
Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 82465

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: