Church-time - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Church-time - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Church-time

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

25 Maart 2012 | Tanzania, Dodoma

Als een blikje sardientjes zitten we - met 4 volwassenen en 24 kinderen – opeengepropt in een 7persoons-jeep; hobbel-de-bobbel naar de kerk (een groot gebouw, zo’n 20 min rijden van het centre vandaan). Elke zondag is er om 10.00 u een speciale Katholieke ‘kinder-mis’, na de dienst voor volwassenen, eerder op de ochtend.
Onderweg (met drie ellebogen in mijn neus en twee paar billen op m’n knie) verbaas ik me over de horden kinderen, die – zonder volwassen begeleiding – uit alle uithoeken komen aanlopen. Kleintjes (ik schat ze op zo’n 4 a 5 jaar oud) dragen kleintjes (van 1 jr) op hun heupen. Als de jeep met een behoorlijke snelheid langs de opgestoken handjes rijdt, zie ik in de spiegel de kindertjes voortslenteren door de roodbruine stofwolk die onze car achterlaat…
“Pole,” sorry, maar we hebben écht geen plaats meer!

Als we met onze kids de kerk inlopen, staren wel duizend paar (niet overdreven!) bruine ogen ons aan! Ik tel (de priester en onze nonnen meegerekend) nog geen 30 volwassenenen in het gebouw!
Zelfs als dienst al lang is begonnen, blijven er rijen scheefgedraaide koppies ons aankijken: die mzungu’s zijn toch een stuk interessanter dan de priester! En andersom geldt dat ook een beetje: Ik heb het – eerlijk is eerlijk – ook al vrij snel gehad met de beste man, en de hele ‘ceremonie’ in een taal waar ik alleen de woorden ‘Jesu, Nikodemus & amen’ van versta, en geef mijn ogen goed de kost:
Een bont feest van de meest mooie, vrolijke kleuren kleding, van de kinderen die hier elke zondagmorgen de ruim anderhalf uur durende mis volgen! De allerkleinsten zitten hier dus gewoon bij hun (soms maar twee jaar oudere) broer of zus op schoot, worden getroost of weggedragen als ze huilen… Iedereen is stil, behalve wanneer de de hele kerk in koor hardop iets opzegt/opdreunt. Op de momenten dat het tijd is om te knielen, halen de jongetjes een geruit zakdoekje uit hun borst/broekzak, stropen hun broekspijpen op, en knielen met blote knietjes op het zakdoekje…
Met veel herhalingsnummers (of lijkt dat gewoon zo?) wordt er gezongen door een klein koortje (bestaand uit- en geleid door kids); de hostie wordt uitgedeeld, en de kindjes gaan braaf naar de collectebak. Wanneer een kleintje niet helemaal in het gareel zit, of net even iets te veel geluid maakt, krijgt het met een stok een tik van de “koster”…
Zucht…
Ik zit met gemengde gevoelens de mis uit. De vrij statige, ceremoniële dienst staat ver af van de Afro-gospeldiensten die ik wel eens gezien heb. Ik ben heel benieuwd naar de komende weken, naar Pasen (hoe dat hier in deze Katholieke Kerk gevierd wordt)…
zal aan de priester vragen of we dan ook wat foto’s in de kerk mogen maken :)

PS: Ik heb er meer dan 2 uur over gedaan, maar ik heb eindelijk wat foto’s bij m’n verslagen kunnen plaatsen. Klik ‘fotoboek’ aan, om alle “picha’s” te bekijken!

Liefs! Mloes

  • 25 Maart 2012 - 15:03

    Erik En Danielle:

    Blijft leuk om te lezen schattie!
    Knuffel ons

  • 25 Maart 2012 - 15:24

    Marijke Tange:

    Leuk verslag en foto;s marlies,geeft een goed beeld van je leven daar,groetjes ad en marijke tange

  • 25 Maart 2012 - 16:03

    Martijntje:

    Ha lieve Mloes!

    Super leuk om te lezen!! Wat schrijf je ontzettend leuk zeg :)! Je ziet er ook fantastisch uit in je mooie jurken (ik ben je gewend in broek :p).
    Ik vind de foto waar je tussen de kids een liedje aan zingen bent zo mooi. Ik denk dat dat een foto is die precies laat zien waar je altijd van gedroomt hebt. Hé meis, geniet er ontzettend van! Een dikke knuf uit Dord

  • 25 Maart 2012 - 18:35

    Corrie:

    Lieve Marloes,
    Opnieuw een indringend verhaal,je ziet het gebeuren,wat een verdraagzaamheid in de jeep.
    Ja,ja,het is voor kinderen wel heel anders bij ons in de kerk,vanmorgen was Edward de Kam,[directeur van Youth for Christ in de dienst,die eerst een foto ging maken van the kids en andere zondagen zijn ook zeker niet saai voor ze,integendeel ,denk ik .
    Wat zou er in die koppies omgaan,wat hebben ze er aan voor hun leventje.
    Zing daar ook maar lekker met ze,je guitaar is zeker niet mee,je zou vast iets mogen doen in zo''n dienst[denk ik]
    jou kennend .Het ga je goed .!!
    Groeten aan Daniel

  • 25 Maart 2012 - 19:21

    Tabitha:

    Hallootjes! Leuk om je verhalen te lezen. Ook supergave foto's zeg! Afgezien van je huidskleur pas je daar best goed tussen zie ik ;-) ik krijg helemaal een warm gevoel als ik al die kleine zwartjes zie! Zo schattig.. Fijn dat je Kenia hebt kunnen verkennen. Kijk uit naar je volgende verhaal!

  • 25 Maart 2012 - 20:27

    Mieke En Maaike:

    Wat een bijzonder verhaal weer. Wat een lieve kindjes toch, en wat wordt er veel van hun gevraagd. Wat doen de meisjes als de jongens knielen op hun zakdoekje? Marloes, je kunt eens vragen of jij een aandeel in de dienst kunt geven met leuke kinderliedjes. Of krijg je dan ook een tik van "de boze koster"
    Ga je nu ook al sprinkhanen eten? Je lijkt Johannes de Doper wel. Succes verder, we denken aan je!

  • 29 Maart 2012 - 20:14

    Rick S:

    Jaaah, het is dan nu echt, echt zo. Je bent aan het werk in Afrika, met kinderen, halleluja!
    Mooi ook dat het is gelukt om foto's te plaatsen, geeft een hele goede indruk... hoop nog veel meer te lezen/zien.

    Groetjes, RIck

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

TANZANIA 2012

Recente Reisverslagen:

15 Juli 2012

Zwart-Wit

03 Juli 2012

Met andere ogen

28 Juni 2012

Tourist Time

21 Juni 2012

Bye-bye, zwaai-zwaai

05 Juni 2012

Super Safari
Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 82456

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: