Safely arrived - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu Safely arrived - Reisverslag uit Dodoma, Tanzania van Marloes Bakker - WaarBenJij.nu

Safely arrived

Door: Marloes

Blijf op de hoogte en volg Marloes

10 Maart 2012 | Tanzania, Dodoma

Hoejambo!

Na een lange, maar goede vlucht landen we woensdag om 9.00 u in Kenia. Aan de kiosk van de shuttlebus-company moeten we direct al afdingen: ze proberen toch nog gauw een paar dollars exta van deze blanke buitenlanders te vangen. Na enkele minuten van onderhandeling verlaat ik met een onwennig gevoel – en een ticket voor de correcte prijs – de kiosk, om op het vliegveld te wachten op onze taxibus, die rond 14.30 uur zou vertrekken…Om 15.00 u ong rijdt het busje weg, en we hebben geluk dat we allemaal een plaatsje hebben, en nog niet bij elkaar op schoot hoeven – dat was in enkele andere busjes die we voorbij zagen komen wel het geval. Tijdens de +/- 6 uur durende rit het lijkt met elke kilometer het besef steeds dieper door te dringen : ik ben in Afrika!
Het continent van de Lion King, met z’n dorre uitgestrekte savannes met typische bomen, overstekende geiten/koeien/ezels, die het – net zoals de meeste Afrikanen gewoon “pole-pole” (rustig aan) doen. Dan de opvallende maar zo prachtig gekleurde, bijzonder geklede/versierde Maasai, vrouwen en kinderen met de meest onmogelijke pakketten op hun hoofd, en groepjes k(l)eurig geklede schoolkinderen die hun (eindeloos lange) weg naar huis – te voet – volgen. Reden genoeg voor mij om op het eerste gezicht in zwijmel te vallen met het beeld dat ik van Afrika (her)ken.
Maar, eerlijk = eerlijk: zodra we wat meer de drukte van de dorpjes en crossingpoints naderen, voel ik me wel wat opgelaten met al die mannen die me zo eng doordringend aankijken. Na een paar minuten realiseer ik me pas dat ik als witte ‘muzungu’ voor hen natuurlijk net zo ongewoon ben, als Afrika voor mij is. Een beetje onzeker zet ik gauw m’n zonnebril op, en blijf ik maar een beetje dichter bij Daniel als we voor de grenscontrole de bus uit moeten, en in de hele mallemolen van het ‘registreren’ terechtkomen…
Zonder enige problemen (met slechts een klein beetje vertraging) komen we ’s avonds aan in Arusha, waar we opgehaald worden door Geoff, de Australische man van de Tanzaniaanse Frederica (contactpersoon van het centre). Zij hebben een (vrij luxe) huis met bewaking aan de rand van Arusha; waar wij onze eerste 2 nachten doorbrengen…
Op het moment dat ik onder de douche ga staan – en tevens voor het raam – kom ik erachter dat de bewaker van het huis voor 100% mee geniet van mijn wastafereel! Na 5 minuten puzzelen is het raam eindelijk min of meer bedekt, en geniet ik van mijn korte koude douche. Om vervolgens mijn tanden te poetsen (zonder nadenken en uit puur automatisme) met kraanwater! Aargh! Lekker bezig Marloesje! zucht :S Maar: Hakuna Matata! Gelukkig is het water hier redelijk schoon (maar niet veilig om te drinken), en heb ik hopelijk net genoeg binnengekregen om een beetje weerstand op te gaan bouwen, want dat is in dit land toch zeker wel nodig!

Donderdagmorgen zien we Arusha by light, en bespreekt Frederica met ons in het kantoor de financiele en praktische zaken van ons verblijf. Vervolgens worden we meegenomen naar een supermarkt (waar ook heel veel Westerse merken/producten te verkrijgen zijn), om enkele dingen in te slaan voor ons verblijf in het afgelegen Romo district, waar het weeshuis zich bevindt. Toch hebben Daniel en ik het zoveel mogelijk sober gehouden en ons beperkt tot de ‘basics’ (zoals pasta, meel, peper/zout, houdbare melk en tonijn in blik – en niet te vergeten: toilletpapier!). We willen ook graag het ‘lokale leven’ ervaren, dus de luxe kan wat ons betreft wel even wachten. (Stiekem koester ik natuurlijk nog wel een beetje mijn uit NL meegebrachte snickers en muesli-repen, maar dat mag vast ;P).
Vrijdagmorgen vertrekken we uit Arusha, waar Frederica voor ons een bus regelt, die via Moshi naar het Rombo-district gaat. Terwijl zij onderhandelt met de juiste buschauffeur om ons veilig (met bakcpacks en al IN de bus, en niet erOP) naar plaats van bestemming te brengen, lopen we samen met de Australische Karen over de grote markt. Wat een geuren (niet direct de meest prettige :p), kleuren, mensen en indrukken komen er dan op je af! Het is jammer dat we geen foto’s kunnen maken – veel te gevaarlijk – maar het is een geweldige ervaring.
Nadat ik me op het toilletje van een winkel heb kunnen voorbereiden op onze trip, mentaal en fysiek ;p klimmen we om 12.00 uur in een grote bus. We krijgen een heel goed plekje, vooraan vlak achter de buschauffeur, en hoeven onze bagage niet boven op het dak te gooien, wat de locals wel moeten. Midden op het station, omgeven/bekneld tussen 50 andere bussen, tientallen mensen die vanalles aan je willen verkopen, het lawaai van de lopende motor, het gaspedaal dat om de haverklap even flink ingedrukt wordt, schreeuwende mensen in en buiten de bus, een radio met knoerharde muziek, en het zonnetje dat ondertussen ook flink haar best doet, wachten we anderhalf uur totdat de bus VOL is. Op het moment dat er allerlei armen, benen, en billen haast in ons gezicht hingen, vertrok de bus…
De rit zou ong 4 uur duren, wij hebben er 7 uur over gedaan Want ja, de bus stopte nog in Moshi, mensen stapten uit, dus moet er weer gewacht worden totdat de bus VOL was ;).
Na een lange rit (zonder plaspauzes!) komen we dan eindelijk ’s avonds om 7 uur in een dorpje aan, waar sister Rita ons met jeep (en chauffeur) opwacht om nog zo’n 25 minuten naar het weeshuis te rijden. Het is donker als we aankomen, maar: er is elektriciteit in het centre! We worden opgewacht met een welkomstmaaltijd door Josmie, een leuke/aardige NL vrijwilligster die al voor de tweede keer in het centre is. We hebben ieder een eigen kamer in het vrijwilligershuis dat - net als de rest van het centre – erg goed gefaciliteerd is. Toch blijft het wel een beetje Afrikaans natuurlijk: de stroom viel tijdens het eten uit, dus genoten we van een cande-light-dinner .

Vandaag was de eerste kennismaking met de andere nonnen en de kids: vrolijk, lachend en sommigen een beetje verlegen, werd er al direct geknuffeld, gedanst en gezongen (de kinderen kennen de kabouter-Plop-dans, en kunnen zelfs een beetje meezingen!)Er zijn nu 32 kinderen in het centrum (geen 100 dus, zoals eerst was gezegd). Deze kids zijn nog behoorlijk klein (leeftijd 0-6), zodra ze ouder zijn, gaan ze naar de boardingschool. Deze groep van ong 30 kinderen die op het internaat zit, komt soms in de vakanties (o.a. in april) nog wel terug naar het weeshuis… Leuk om dan ook met de oudere kinderen activiteiten te kunnen doen. Maar ook al vandaag hebben we gespeeld met de kleintjes, geholpen met eten geven en naar bed brengen…Mijn verhaal wordt een beetje te lang als ik nu alle eerste ervaringen met de kids zou beschrijven, maar ik ben hier nog 3 maanden, dus daar heb ik nog wel tijd voor ;)
PS: Ik kan alleen slecht op internet: dus heb veel geluk dat het nu gaat..
Zal geen wekelijkse update worden, waarschijnlijk :S

Groetjes vanuit Tanzania!

Bibi Marloesi :)

  • 10 Maart 2012 - 15:37

    Fini Van Zoelen :

    Hoi Marloes!
    al helemaal ondergedompeld in de Afrikaanse sfeer! Wat fijn dat jullie goed zijn aangekomen en dat je eerste indrukken positief zijn.
    We hebben veel en vaak aan je gedacht.
    Veel liefs, Fini en Derk

  • 10 Maart 2012 - 16:01

    Pa En Ma:

    Leuk om je eerste reisavonturen en indrukken te lezen. En die 7 uur reizen zonder plaspauze is al direct een enorm record voor jouw doen.
    Wij vermoeden dat er nog diverse andere "records" gebroken gaan worden.
    Geniet ze en veel plezier....

  • 10 Maart 2012 - 18:25

    Corrie G:

    Bibi Marloesi,
    Wat klinkt dat geinig,houden we er maar in ook al weet ik nu niet wat het echt betekent.Wat een mooi beeld verslag heb je weer/armen ,benen en billen,vooral het laatste natuurlijk,je ziet het voor je.Mooi dat jullie goed aangekomen zijn,toch wel fijn dat Daniel je reisgenoot is.
    Heb je meer dan EEN zonnebril ??
    Met wat fantasie en mijn wazige ogen kon het kindje op de olifant kleine Marloesi zijn.Heb je de bueno reclame welles gezien,ze delen wel samen ,dus als Daniel ook zo'n voorraadje heeft hebben je er dubbel lang plezier van en hoef je daar niet onder behandeling bij dokter P Groeten aan Daniel en een mooie tijd .Knuffel[,p.s.gaat een beetje beter ,wat minder hoofdpijn sinds gisteren] Corrie

  • 10 Maart 2012 - 20:55

    Moeke Lutjegast:

    Succes meisje!
    We blijven je volgen!
    Liefs en gebed,
    moeke Eline

  • 11 Maart 2012 - 12:01

    Oma:

    Lieve Marloes,wat heb je in die 2 dagen al een heleboel beleefd !
    Ik geniet ervan als ik je belevenissen lees !
    Dag Marloes,liefs oma

  • 11 Maart 2012 - 18:00

    Els:

    Hihi... een rit zonder plaspauzes, dat klinkt als een (bijna) onmogelijke missie ;-) Bikkel!
    En mooi om te lezen hoe je je verwondert en geniet! Ik ben benieuwd naar de volgende update!

    xxx

  • 11 Maart 2012 - 19:24

    Foort En Jeannette:

    Vind je het heel erg dat ik niet jaloers ben? :-)
    Maar voor jou vind ik het wel geweldig, hoor!!! Veel plezier en doe de groeten aan Heinrich...

  • 11 Maart 2012 - 21:00

    Tabitha:

    Hihi, supervet om te horen!!
    Eindelijk ben je er dan.
    Moest lachen om de reactie van Els, want dat was precies wat ik ook dacht haha. Geen plaspauze en het wel volgehouden? Als het echt moet kan je het dus wel ;-)

  • 12 Maart 2012 - 10:26

    Daantje:

    Hihi, ook ik was het meest onder de indruk van de rit zonder plaspauze ;)
    Well done Mloesje!
    En heel veel plezier daar en geniet ervan!
    Knuffel xx

  • 12 Maart 2012 - 17:59

    Els:

    Hehe..Jaja, Tabitha, daar valt Marloes door de mand ;-)

  • 13 Maart 2012 - 14:46

    Adrie En Wim:

    Gelukkig dat jullie goed zijn aangekomen, je hebt ineens heel wat ervaring opgedaan, warme volle busjes, hobbelige wegen, allerlei geuren en kleuren.
    Veel plezier, en geniet van je werk met de kinderen.

    groetjes van ons allemaal.

  • 15 Maart 2012 - 09:45

    Arno En Corrian:

    Nou Marloes,

    Een voorproefje op wat gaat komen in de 2e helft van het jaar. Het lijkt ons wel een uitdaging waar je aan begonnen bent. Zeker met die blaastraining erbij !!!
    Succes ..........

  • 15 Maart 2012 - 20:14

    Maaike:

    Ha, die Marloes,
    Wat leuk om je verhalen te lezen, wat maak je toch veel mee, zo'n andere cultuur. Die contacten met de kinderen zijn wel hartverwarmend, en daar ga je toch voor, geniet ervan, en ook van het mooie land!En...ook van je snickers en muesli repen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Tanzania, Dodoma

TANZANIA 2012

Recente Reisverslagen:

15 Juli 2012

Zwart-Wit

03 Juli 2012

Met andere ogen

28 Juni 2012

Tourist Time

21 Juni 2012

Bye-bye, zwaai-zwaai

05 Juni 2012

Super Safari
Marloes

Witte juf in Afrika :)

Actief sinds 06 Juni 2006
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 82463

Voorgaande reizen:

01 September 2012 - 13 Juli 2013

BENIN 2012-2013

06 Maart 2012 - 06 Juli 2012

TANZANIA 2012

14 Juli 2006 - 05 Augustus 2006

HONDURAS 2006

13 September 2011 - 30 November -0001

DENEMARKEN 2011

Landen bezocht: